Maybank IB saran `jual' saham Sports Toto, khuatir PRN tukar kerajaan Selangor, Pulau Pinang, Negeri Sembilan | DagangNews Skip to main content

Maybank IB saran `jual' saham Sports Toto, khuatir PRN tukar kerajaan Selangor, Pulau Pinang, Negeri Sembilan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Mei - Maybank Investment Bank (Maybank IB) telah menurunkan taraf saham Sports Toto Bhd kepada “jual” pada RM1.39 dengan harga sasaran (TP) yang lebih rendah RM1.04 (daripada RM1.40), dimana di Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan mewakili 35% daripada keseluruhan kedai ramalan nombornya di seluruh negara.

 

Firma penyelidikan itu berbuat demikian atas analisis anggaran pendapatan jangka panjang Sports Toto boleh terpotong sebanyak 52%, jika kerajaan negeri ini berubah dalam pilihan raya negeri akan datang.

 

Penganalisis Maybank IB,  Samuel Yin Shao Yang berkata, berbanding Magnum Bhd, Sports Toto mempunyai lebih banyak cawangan pengendali ramalan nombor atau NFO di Selangor pada 22% (Magnum: 18%).

 

“Sekiranya kerajaan negeri Selangor berubah, anggaran pendapatan jangka panjang Sports Toto boleh dipotong sebanyak 33 peratus lagi.

 

“Naikkan WACC (kos purata wajaran modal) kepada 11.1% daripada 9.2%, potong DCF-TP (harga sasaran berasaskan aliran tunai terdiskaun) sebanyak 26% kepada RM1.04 dan turunkan taraf Sports Toto kepada 'menjual' daripada 'tahan', ” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.


 

Maybank IB,  Samuel Yin Shao Yang
Samuel Yin Shao Yang

 


Yin berkata dengan mengandaikan purata jualan/cabutan/cabutan NFO kasar adalah seragam di seluruh negara dan cawangan NFO ditutup pada 1 Januari 2024 sekiranya kerajaan negeri bertukar, anggaran pendapatan jangka panjang untuk Sports Toto boleh dipotong sebanyak 52% jika Selangor, Kerajaan negeri Pulau Pinang dan Negeri Sembilan semuanya berubah.

 

ANALISIS BERKAITAN: Kedai ramalan nombor berisiko ditutup sekiranya kerajaan berubah pasca PRN - Maybank IB

 

Pelabur saham syarikat ramalan nombor kekal bimbang pilihan raya 6 negeri tahun ini - RHB Securities

 

“Untuk mengekalkan Beta kami sebelum ini sebanyak 0.8 kali bermakna kami masih percaya bahawa subsektor NFO adalah stabil dan defensif, yang kami semakin percaya tidak.

 

“Oleh itu, kami kini memperuntukkan Beta sebanyak 1.1 kali untuk memperoleh WACC sebanyak 11.1%. Impak bersih di atas ialah mengurangkan DCF-TP kami kepada RM1.04 daripada RM1.40,” katanya. - DagangNews.com