Malaysia lancarkan peta jalan peralihan tenaga secara berperingkat- Rafizi | DagangNews Skip to main content

Malaysia lancarkan peta jalan peralihan tenaga secara berperingkat- Rafizi

KUALA LUMPUR 30 Mei - Malaysia bersedia melancarkan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga secara berperingkat mulai bulan depan, meletakkan cita-cita sifar bersih negara ke dalam tindakan dengan mengenal pasti inisiatif impak utama dan pelan pelaksanaan untuk dua dekad akan datang.

 

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata pelan hala tuju itu menggariskan langkah kerajaan untuk mencapai sasaran kapasiti tenaga boleh diperbaharui (RE) sebanyak 70% menjelang 2050.

 

“Kita akan melancarkan fasa pertama menjelang akhir Jun, yang merangkumi projek dan inisiatif strategik seperti ladang hidrogen dan solar serta zon khas RE.

 

"Fasa dua akan diadakan pada Ogos tahun ini (melibatkan) pemboleh - yang saya maksudkan ialah reformasi perundangan, pembiayaan insentif yang ada yang akan kita lakukan untuk mempercepatkan peralihan," katanya kepada pemberita pada Siri Persidangan Affin 2023 di sini hari ini, Bernama melaporkan.

 

Beliau berkata kerajaan perlu memacu perubahan dengan bekerjasama rapat dengan industri memandangkan pelan peralihan tenaga negara adalah satu usaha besar.

 

“Saya fikir untuk fasa pertama pada Jun dan Ogos untuk fasa kedua, akan ada lebih banyak kejelasan kerana saya juga bercakap tentang cabaran yang perlu kita atasi (seperti) sinis.

 

"Saya faham itu. Jika saya berada di luar, saya akan menjadi sinis juga kerana saya pernah mendengarnya sebelum ini, orang mahu melihat tindakan, dan dengan tindakan, (bermakna) perkara sebenar sedang dibina," tambahnya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Usaha Malaysia terhadap tenaga diperbaharui perlu difikirkan semula

 

Terdahulu, dalam ucaptamanya, Rafizi berkata pelan hala tuju adalah satu langkah penting dalam meletakkan wang dalam bidang pertumbuhan strategik, bukan semata-mata membayar 'khidmat bibir' kelestarian alam sekitar dan tidak lagi melihat pertumbuhan ekonomi dan pelepasan karbon sebagai matlamat yang tidak serasi.

 

"Walaupun ada yang masih memperdebatkan pulangan kewangan projek boleh diperbaharui tertentu, kita bersedia untuk memasukkan wang di sana dan membuka bidang itu kepada seramai mungkin pelabur yang berminat untuk datang bersama.

 

"Kita menganggarkan bahawa cita-cita ini memerlukan pelaburan sebanyak RM637 bilion (atau AS$150 bilion), jumlah yang akan membentuk semula landskap dan perbualan mengenai tenaga boleh diperbaharui di rantau ini," katanya.

 

Sementara itu, sama ada kerajaan mempunyai rancangan untuk menambat ringgit, Rafizi tidak komited dan berkata "belum lagi."

 

"Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) kita akan datang dalam masa dua minggu, tetapi saya fikir ia akan menjadi perbincangan umum mengenai ekonomi.

 

"Kita juga akan membincangkan semua pembaharuan struktur lain, tetapi setakat ini belum ada apa-apa perbincangan mengenai apa-apa yang drastik (berkaitan dengan) mengharungi ketidaktentuan pasaran ini," tambahnya.

 

Rafizi berkata beliau akan menunggu Bank Negara Malaysia (BNM) memutuskan (tindakan berhubung) ringgit memandangkan bank pusat itu mempunyai pandangan jangka panjang mengenainya, manakala ahli politik mempunyai fokus jangka pendek.

 

“Kita akan menunggu BNM... kita akan mempunyai pandangan dan bertukar pandangan, tetapi kita berharap dasar monetari kita tidak akan mendatangkan bahaya dalam jangka pendek dan untuk itu, saya fikir bank pusat masih merupakan jalan terbaik untuk kita membincangkan dasar monetari," katanya. - DagangNews.com