Malaysia berjaya tarik pelaburan berbilion dolar selepas menjadi antara lokasi penting pasaran pusat data global - Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Malaysia berjaya tarik pelaburan berbilion dolar selepas menjadi antara lokasi penting pasaran pusat data global - Juwai IQI

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Mei - Malaysia muncul sebagai negara dalam pasaran pusat data global dan berjaya menarik pelaburan berbilion dolar daripada syarikat teknologi global.

 

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, sejumlah 33 pusat data di Malaysia dan terdapat beberapa lagi pusat data akan dibangunkan tidak lama lagi di Cyberjaya, Kuala Lumpur dan Selangor merupakan lokasi teratas untuk pusat data, diikuti Johor.

 

Beliau berkata, Malaysia telah muncul sebagai pasaran pusat data rantau Asia Pasifik (APAC) teratas kerana dasar kerajaan yang menyokong, tahap ketersambungan yang tinggi, populasi yang ramai, tenaga lestari yang murah dan kedudukan geografinya di tengah-tengah ASEAN dan bersebelahan dengan Singapura.

 

"Malaysia mempunyai sambungan yang sangat baik ke seluruh Asia dan dunia melalui 29 rangkaian kabel dasar laut dengan 14 stesen pendaratan. 

 

"Tiga kabel dasar laut tambahan mungkin boleh didapati dalam talian dalam beberapa tahun akan datang," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Kashif berkata, pembinaan pusat data akan menjadi lebih sukar sekiranya tanah diperoleh pada harga yang tinggi dan Malaysia mempunyai kelebihan yang ketara berbanding pasaran lain apabila melibatkan kos tanah.

 

kashif
 Kashif Ansari 

 

Katanya, Johor dan Kuala Lumpur mempunyai kos tanah terendah bagi pasaran data teratas di APAC. 

 

"Tanah di Johor dan Kuala Lumpur boleh diperoleh untuk pusat data pada kira-kira satu perempat kos tanah setanding di pasaran pusat data nombor 1 dunia, iaitu Virginia Utara, di Amerika Syarikat. Malaysia mempunyai kira-kira 600 estet perindustrian dengan ketersambungan yang kukuh yang mungkin menjadikannya menarik sebagai tapak untuk pusat data," katanya.

 

Beliau berkata, satu lagi kos penting dalam operasi pusat data ialah tenaga kerana mereka menggunakan 190.8 terawatt-jam penggunaan tenaga di seluruh dunia pada 2021 dan mereka juga menyumbang kira-kira 1% daripada pelepasan gas rumah hijau berkaitan tenaga setiap tahun.

 

Katanya, pengendali pusat data berada di bawah tekanan berterusan untuk mengurangkan kos penggunaan tenaga dan kesan alam sekitar. 

 

"Malaysia menarik kerana tenaga hijau akan menyumbang kira-kira 40% daripada semua penjanaan kuasa menjelang 2035.

 

"Juga, dalam pasaran pusat data utama lain di seluruh dunia, kos utiliti dijangka meningkat sebanyak median sebanyak 16% pada tahun-tahun akan datang," katanya. - DagangNews.com