Keuntungan 1Q Datasonic meningkat didorong hasil lebih tinggi daripada pembekalan kad pintar, pasport  | DagangNews Skip to main content

Keuntungan 1Q Datasonic meningkat didorong hasil lebih tinggi daripada pembekalan kad pintar, pasport 

Pengerusi Eksekutif Datasonic, Tengku Datuk Seri Abu Bakar Ahmad Tengku Abdullah
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Sept - Datasonic Group Bhd mencatatkan keuntungan bersih 58.21% kepada RM19.04 juta bagi suku pertama berakhir 30 Jun 2023 (1QFY2024) daripada RM12.03 juta setahun sebelumnya, didorong oleh kenaikan yang lebih tinggi hasil. Pendapatan sesaham meningkat kepada 0.67 sen daripada 0.42 sen.

 

Perolehan meningkat 32.36% kepada RM84.82 juta daripada RM64.08 juta, dengan RM75.77 juta daripada jumlah itu diperoleh daripada pembekalan kad pintar, pasport dan perkhidmatan peribadi berbanding RM55.8 juta sebelum ini, kata kumpulan itu dalam makluman di Bursa Malaysia pada 30 Ogos 2023.

 

Kumpulan Datasonic telah mengisytiharkan dividen interim pertama sebanyak 0.6 sen sesaham, berbanding 0.25 sen sesaham setahun lalu.

 

Pengerusi Eksekutif Datasonic, Tengku Datuk Seri Abu Bakar Ahmad Tengku Abdullah berkata, syarikat gembira dapat mengekalkan momentum positif dengan memulakan tahun kewangan baharu dengan kukuh.

 

"Ini meletakkan Datasonic kembali ke trajektori pertumbuhan selepas mencatatkan pemulihan yang sihat pada tahun kewangan sebelumnya,” kata beliau dalam satu kenyataan.


 

datasonic

 


Sementara itu, kumpulan itu berkata ia telah memulakan penggunaan kad pekerja asing (i-Kad) bulan ini dengan penekanan utamanya adalah untuk menyelesaikan dengan cepat tunggakan semasa dan mengendalikan permintaan i-Kad baharu dengan pantas.

 

“Ini sudah tentu akan menyumbang secara positif kepada pendapatan kami untuk FY2024. Selepas itu, rancangan itu adalah untuk mengembangkan perniagaan platform berkaitan pekerja asing seperti e-pengiriman wang untuk menambah nilai kepada pelanggan kami,” tambahnya.

 

Kumpulan itu memperoleh kontrak iKad bernilai RM140 juta pada November 2022. Kontrak itu adalah untuk pembekalan kad tersebut kepada Jabatan Imigresen dari 1 Nov 2022 hingga 31 Okt 2025.

 

Tengku Abu Bakar berkata prospek kumpulan itu terus menjanjikan disokong oleh buku pesanan yang sihat dan inisiatif strategik.

 

“Pada masa yang sama, pasukan sedang giat mengejar peluang perniagaan baharu di peringkat tempatan, serantau dan global. Secara keseluruhannya, kami yakin semasa kami mengharungi fasa pertumbuhan baharu kami,” tambahnya.

 

Sehingga 30 Jun, buku pesanan Datasonic berjumlah RM307.3 juta. - DagangNews.com