Kemerosotan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah perlukan Anwar bertindak sekarang memerangi rasuah - C4 | DagangNews Skip to main content

Kemerosotan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah perlukan Anwar bertindak sekarang memerangi rasuah - C4

oleh Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (Pusat C4)

PENGUMUMAN terbaharu Indeks Persepsi Rasuah (CPI) oleh Transparency International (TI) pada 31 Januari 2023, adalah sesuatu yang membuka mata, menonjolkan kelemahan rangka kerja pentadbiran kerajaan Malaysia dan institusi dalam memerangi rasuah, yang berpotensi meresap ke dalam kehidupan rakyat.

 

Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (Pusat C4) amat terganggu melihat skor Malaysia 47 mata, menduduki tempat ke-61 bersama negara seperti China, Cuba Armenia dan Jordan; mundur sebanyak enam mata dalam tempoh tiga hingga empat tahun ini (2019-2022).

 

Keputusan yang merosakkan itu meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara yang sedang berjuang terdesak untuk bangkit mengatasi kemelesetan sosio-politik dan ekonomi yang semakin teruk akibat rasuah yang berleluasa.

 

Satu daripada sebab utama skor Malaysia yang menyedihkan ialah kekurangan kemahuan politik yang jelas dalam kalangan penggubal undang-undang untuk menangani rasuah secara strategik dan berkesan yang, kini, telah menjadi diinstitusikan.

 

 

The Center to Combat Corruption & Cronyism (C4 Center)

 

 

Perlu diingat minggu lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengisytiharkan rasuah adalah ancaman utama terhadap negara.

 

Kini adalah lebih penting daripada sebelumnya bagi Perdana Menteri untuk "bertindak" dalam kata-katanya dengan melaksanakan reformasi yang telah lama tertunda.

 

Kemerosotan berterusan dalam persepsi juga akan memberi kesan ekonomi negatif dari segi keyakinan pelabur asing pada masa Malaysia memerlukan semua sokongan yang boleh diperolehi untuk memulihkan ekonomi yang bermasalah.

 

Memandangkan perkembangan ini, Pusat C4 dengan ini menyeru kerajaan untuk melihat sebarang usaha pembaharuan yang cemerlang dan kritikal, khususnya yang sejajar dengan inisiatif Pelan Pencegahan Rasuah Nasional (NACP) 2019-2023.

 

BERITA BERKAITAN: Memalukan! Malaysia kini di bawah Namibia, Rwanda dalam Indeks Persepsi Rasuah global

 

Pusat C4 kekal teguh dalam memperjuangkan pembaharuan institusi yang mantap, dan bersedia untuk memberikan bantuan bagi merealisasikan banyak inisiatif yang dibincangkan dan dicadangkan di bawah NACP.

 

Rasuah yang mengancam untuk menjejaskan institusi negara yang memihak kepada kepentingan diri individu tertentu mesti ditahan sebelum tadbir urus Malaysia menjadi lebih teruk sehingga tidak dapat dipulangkan.

 

Pusat C4 mengesyorkan perkara berikut dengan segera:

  1. Menyemak dan meminda Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 sedia ada untuk membenarkan pendedahan kepada pihak luar, seperti media, ahli Parlimen, pertubuhan masyarakat sivil, dan badan lain yang tidak disenaraikan oleh Akta tersebut. Dalam nada yang sama, berikan pembelaan kepentingan awam kepada pemberi maklumat yang mendedahkan maklumat walaupun dilarang oleh undang-undang bertulis seperti Akta Rahsia Rasmi 1972, Seksyen 133 Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 serta Seksyen 203A Kanun Keseksaan;

     
  2. Reformasi ke atas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memberikannya kebebasan dan autonomi penuh dalam kapasiti penyiasatan mereka sebagai badan pusat memerangi rasuah, membebaskannya daripada sebarang pengaruh atau campur tangan yang tidak wajar daripada pihak luar, iaitu Eksekutif. Di samping itu, entiti penyeliaan untuk mengawasi pelantikan SPRM bagi jawatan Ketua Pesuruhjaya, belanjawannya, dan bidang berkaitan tenaga manusia harus ditubuhkan;

     
  3. Pengasingan Pejabat Peguam Negara dan Pejabat Pendakwa Raya, untuk memastikan kebebasan pendakwaan kes;

     
  4. Menggubal Akta Pembiayaan/Pembiayaan Politik untuk membendung budaya ‘politik wang’ yang sebati dalam sistem politik Malaysia. Amalan `mencari sewa' dan naungan menyediakan jalan untuk perhubungan antara politik dan perniagaan berterusan, sekali gus menimbulkan konflik kepentingan dan penyalahgunaan kuasa;

     
  5. Menggubal Akta Perolehan Awam berhubung amalan hanya mengeluarkan pekeliling dan arahan Perbendaharaan yang tidak terkira banyaknya yang telah membawa kepada membendung pembaziran besar-besaran, ketirisan dan penyalahgunaan dalam pemerolehan projek awam, yang merupakan kawasan pentadbiran yang paling terdedah kepada rasuah. Mempunyai undang-undang untuk mengawalnya akan meminimumkan rundingan langsung, sekali gus meningkatkan ketelusan dan menggalakkan keterangkuman untuk penyertaan dan penelitian awam dalam perkara yang berkaitan dengan pemerolehan untuk kesejahteraan rakyat.

     
  6. Mandatkan amalan Pengisytiharan Aset. Pusat C4 dengan kerjasama Majlis Peguam sebelum ini telah menyediakan Rangka Kerja Pengisytiharan Aset Awam (PADF) yang boleh disepadukan dalam rangka kerja perundangan sedia ada, menunjukkan komitmen pentadbiran semasa terhadap prinsip menegakkan integriti, ketelusan dan akauntabiliti kepada rakyat.

     

 

The Center to Combat Corruption & Cronyism (C4 Center)

 

 

Perjuangan menentang rasuah tidak boleh dipandang remeh lagi. Untuk itu, kerajaan dinasihatkan untuk mendekati pembaharuan dengan lebih yakin dan, pada masa yang sama, melibatkan diri lebih rapat dengan anggota masyarakat sivil, untuk mengukuhkan keyakinan orang ramai terhadap komitmen kerajaan dalam perkara ini.

 

Apabila kedaulatan undang-undang mengambil tempat di belakang dalam menghadapi rasuah yang tidak berhenti, hak sivil, demokrasi, dan nyawa rakyat Malaysia akhirnya akan membayar harganya. - DagangNews.com

 

 

Kenyataan di atas adalah kenyataan media Pusat C4 bertarikh 1 Feb 2023. Teks asal dalam Bahasa Inggeris