Jeffrey Cheah rangkul anugerah kecemerlangan keusahawanan ASEAN EY 2023 | DagangNews Skip to main content

Jeffrey Cheah rangkul anugerah kecemerlangan keusahawanan ASEAN EY 2023

Tan Sri Dr Jeffrey Cheah (kanan) menerima Anugerah Kecemerlangan Keusahawanan ASEAN EY 2023, baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 28 Nov - Pengasas dan Pengerusi Kumpulan Sunway, Tan Sri Dr Jeffrey Cheah dinamakan sebagai pemenang Anugerah Kecemerlangan Keusahawanan ASEAN EY tahun ini, yang mengiktiraf perniagaan Asia Tenggara yang berjaya menyumbang kepada ekonomi dan komuniti di rantau ini.

 

Cheah berkata, EY merupakan salah satu firma perakaunan dan perunding yang paling berprestij di dunia, dan beliau berasa rendah hati menerima anugerah tersebut.

 

Katanya, Kumpulan Sunway dan Yayasan Jeffrey Cheah berkongsi sepenuhnya komitmen EY untuk membina dunia yang lebih progresif, mampan dan inklusif.

 

"Kumpulan Sunway akan meraikan ulang tahun yang ke-50 tahun depan dan anugerah ini berfungsi sebagai ‘hadiah hari jadi’ awal untuk semua orang di Sunway dan semua yang bergabung dengan jenama dan Yayasan Jeffrey Cheah," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Rakan Pengurusan Serantau EY ASEAN dan Rakan Urusan EY Singapura dan Brunei Ernst & Young Solutions, Liew Nam Soon pula berkata, kisah Cheah menunjukkan bagaimana kemampanan dan keuntungan adalah saling terbukti melengkapi, dengan cara beliau mengubah Sunway City Kuala Lumpur, yang sebelum ini merupakan lombong bijih timah seluas 323 hektar, menjadi perbandaran hijau bersepadu pertama di Malaysia.

 

Katanya, di bawah kepimpinan Cheah yang bijak, Sunway Group terus menyepadukan teknologi dan inovasi yang mampan ke dalam perniagaannya dan hari ini merupakan sebuah konglomerat terkemuka dengan perniagaan yang pelbagai. 

 

"Selain membina perniagaan yang berjaya, beliau menjadikan pendidikan berkualiti dan kepakaran bertaraf dunia mampu dimiliki dan boleh diakses di Malaysia melalui Yayasan Jeffrey Cheah, yang mengeluarkan biasiswa dan geran pendidikan melebihi RM670 juta pada 2023," katanya.

 

 

sunway

 

 

Yayasan Jeffrey Cheah adalah yang terbesar seumpamanya dalam memajukan pendidikan di Malaysia. 

 

Sebagai pengasas dan pemegang amanah, dan sebagai penyokong kuat untuk pendidikan berkualiti dan penyelidikan bertaraf dunia dan pembangunan mampan, Cheah berhasrat untuk memberikan beberapa bilion ringgit biasiswa sepanjang hayatnya, memenuhi falsafah kehidupan peribadinya.

 

Cheah juga merupakan rakyat Malaysia pertama yang menerima darjah kebesaran Komander Kesatria Darjah Yang Paling Cemerlang Empayar British (KBE) oleh Raja United Kingdom, Raja Charles III.

 

Beliau juga merupakan dermawan kedua di Asia yang  dinamakan empat kali sebagai Hero Filantropi Forbes Asia. Penghormatan ini adalah bukti sumbangan berjasa Cheah ke arah membina dunia yang lebih baik untuk generasi akan datang. - DagangNews.com