Jadikan eksport sebagai kunci untuk mengekalkan lebihan akaun semasa Malaysia, pelaburan asing — MARC | DagangNews Skip to main content

Jadikan eksport sebagai kunci untuk mengekalkan lebihan akaun semasa Malaysia, pelaburan asing — MARC

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 April - Mengekalkan lebihan akaun semasa Malaysia dan pelaburan asing dalam jangka panjang bergantung pada keupayaan negara untuk meningkatkan pengeluaran barangan dan perkhidmatannya, kata Malaysian Rating Corp Bhd (MARC).

 

"Sebuah negara dengan lebihan akaun semasa yang konsisten, tanda kekuatan luaran, memperoleh lebih banyak mata wang asing daripada yang dibelanjakan, oleh itu dapat menyokong nilai relatif kadar pertukarannya," kata MARC dalam satu kenyataan hari ini.

 

Malaysia secara kerap mencatatkan lebihan akaun semasa, tetapi ia telah menurun daripada 15.9% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) pada 1999 kepada 1.2% pada 2023, kurang daripada unjuran rasmi 3.3%, menurut MARC.

 

"Penurunan dalam lebihan akaun semasa selama beberapa dekad didorong oleh peralihan daripada pertumbuhan berorientasikan eksport kepada strategi yang diterajui dalam negeri," katanya.

 

Eksport Malaysia sebagai bahagian KDNK berkurangan kepada 68.4% pada 2023 berbanding 119.8% pada 2000, kata MARC.

 

Agensi penarafan itu juga menyatakan kebimbangan mengenai eksport semikonduktor Malaysia, kerana peserta tempatan terlibat terutamanya dalam pemasangan dan ujian, yang menimbulkan risiko.

 

“Aktiviti bahagian belakang ini terdedah kepada risiko penggantian, kerana syarikat mencari pilihan yang lebih murah dan mempelbagaikan rantaian bekalan mereka di tengah-tengah ketidaktentuan dalam landskap geopolitik.

 

“Tambahan pula, pengeksport kos rendah di rantau Asean memanfaatkan tenaga buruh murah dan memperoleh bahagian pasaran eksport semikonduktor global,” katanya.

 

Terutamanya, eksport Malaysia berteknologi sederhana dan tinggi sebagai bahagian daripada jumlah eksport pembuatan merosot kepada 62% pada tahun 2021 daripada 76.4% pada tahun 2000, disebabkan oleh persaingan serantau.

 

Walau bagaimanapun, Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030) dijangka menarik lebih banyak pelaburan asing, memperoleh manfaat bersih daripada kerjasama luar ke arah eksport nilai tambah yang lebih tinggi.

 

Sementara itu, Malaysia telah menunjukkan keupayaannya untuk menukar kelulusan kepada pelaburan sebenar, dengan 78.7% daripada jumlah pelaburan yang diluluskan untuk tempoh dari 2018 hingga Jun 2023 direalisasikan.

 

"Dengan wujudnya pelaburan asing dari masa ke masa akan meningkatkan nisbah aliran masuk pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia kepada KDNK, yang, pada 3.6% pada 2022, mendahului kebanyakan rakan setaranya di rantau ini," katanya.

 

Bagi komponen perkhidmatan, Malaysia berpotensi meningkatkan lebihan akaun semasanya didorong oleh sektor pelancongan.

 

“Walaupun ketibaan pelancong diunjurkan kembali normal pada 2024, inisiatif berterusan seperti insentif cukai dan pengecualian visa untuk mempromosikan pelancongan harus diteruskan dengan tumpuan kepada sektor baru muncul seperti sektor perubatan dan kebudayaan serta eko-pelancongan,” katanya. - DagangNews.com