Hiperautomasi - Pemangkin transformasi Digital Malaysia | DagangNews Skip to main content

Hiperautomasi - Pemangkin transformasi Digital Malaysia

Oleh Hew Wee Choong, Ketua Pasukan ASEAN, Cyclone Robotics

KEPERLUAN digital hari ini ialah perniagaan perlu menyesuaikan diri atau ketinggalan. Akibatnya, apa yang kita lihat dalam kalangan syarikat Malaysia adalah perlumbaan untuk pendigitalan, dengan ramai yang memanfaatkan kuasa teknologi baru muncul untuk mengatasi pesaing, meningkatkan pengalaman pelanggan, dan mengurangkan kos operasi, membentuk semula keseluruhan industri dalam proses.

 

Dan di tengah-tengah revolusi ini terletak kuasa transformatif utama: Hiperautomasi, penyepaduan teknologi canggih seperti kecerdasan buatan (AI), pembelajaran mesin (ML), dan automasi proses robotik (RPA) untuk mengautomasikan dan mengoptimumkan proses perniagaan yang kompleks merentas pelbagai domain.

 

Statistik ini terbukti di mana: 91% CEO yang mengejutkan kini melihat transformasi digital sebagai keutamaan mereka dan kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa lebih 40% syarikat di Malaysia kini menggunakan RPA.

 

Antara sebab populariti RPA adalah dilaporkan pengurangan kos lebih 80% dan konsensus tentang kualiti, ketepatan dan produktiviti yang dipertingkatkan.

 

Di sebalik angka itu terdapat anjakan paradigma: kemunculan hiperautomasi, gabungan kuat RPA dengan teknologi canggih lain seperti Kecerdasan Buatan dan Pembelajaran Mesin, mengubah cara kita berfikir tentang proses operasi sepenuhnya.

 

Walaupun RPA cemerlang dalam meniru interaksi manusia dengan perisian, hiperautomasi membawanya selangkah lebih jauh dengan membina sistem pintar yang mempelajari, menyesuaikan diri dan mengoptimumkan keseluruhan proses dari hujung ke hujung.

 

 

Hew Wee Choong
                              Hew Wee Choong

 

 

Blok Pembinaan Ketangkasan Perniagaan

Penggunaan meluas RPA dan hiperautomasi, bersama-sama dengan keputusan terbukti adalah bukti bahawa ia adalah alat yang berkesan.

 

Tetapi apakah itu, dan apa yang menjadikannya berfungsi dengan baik? Mari kita lihat dengan lebih dekat komponen utamanya.

 

Pada asasnya, RPA ialah satu set perisian yang telah diprogramkan untuk melaksanakan tugas berulang. Ia boleh dibina di atas perisian sedia ada dan penyepaduan yang lancar ini adalah sebahagian daripada daya tarikannya kepada pengguna.

 

“Robot” yang terhasil boleh dengan cepat dan tepat melakukan tugas berulang seperti kemasukan data dan pemprosesan pesanan yang membebaskan pekerja manusia untuk melakukan aktiviti bernilai lebih tinggi.

 

Anda mungkin sudah biasa dengan Kecerdasan Buatan (AI) - dalam konteks hiperautomasi, ia digunakan untuk meningkatkan proses kerja dengan menganalisis data, mengenal pasti corak dan membuat keputusan berdasarkan model logiknya sendiri.

 

Sementara itu, Pembelajaran Mesin (ML) ialah subset AI yang mampu menganalisis sejumlah besar data sambil belajar daripada pengalaman dan secara automatik meningkatkan prosesnya sendiri dari semasa ke semasa.

 

Satu lagi aspek utama yang membolehkan hiperautomatik ialah Perlombongan Proses. Ini ialah teknik untuk menganalisis proses perniagaan dengan log peristiwa perlombongan data. Tujuannya adalah untuk memahami sepenuhnya dan mengoptimumkan proses ini, dan menggabungkan teknologi lain seperti AI untuk membuat cadangan dan penambahbaikan selanjutnya.

 

Teknologi ini, yang saling berkaitan dalam rangka kerja hiperautomatik, mengubah cara perniagaan berfungsi. Canggih dan boleh disesuaikan, hiperautomasi ialah penyelesaian berbilang sistem yang memanfaatkan teknologi ini untuk melaksanakan proses hujung ke hujung.

 

 

iktisad

 

 

Hiperautomasi dalam Tindakan: Memperkasakan Transformasi Digital

Menggabungkan komponen-komponen ini, ia mampu membina pekerja robot digital 24/7 yang mengendalikan jumlah tugas rutin yang tinggi seperti proses pejabat belakang, menangani pertanyaan pelanggan, memproses invois, mengurus kemasukan data merentas jabatan dan banyak lagi.

 

Ini bermakna perubahan ketara dalam industri yang secara tradisinya banyak bergantung pada kemasukan data manual, memerlukan campur tangan manusia yang ketara, mengakibatkan isu seperti ralat yang diperkenalkan, silo data dan cabaran dalam skalabiliti.

 

Bagi pengguna yang berfikiran ke hadapan, daya tarikan hiperautomasi terletak pada rangkaian luas keupayaannya dan automasi lengkap yang telah mengubah proses mereka.

 

Pertimbangkan contoh penyedia perkhidmatan operasi komersial terbesar di dunia yang bergelut dengan segunung kerja manual merentasi kewangan, HR dan pengurusan dokumen. Tugas yang memakan masa menghalang kecekapan dan ketepatan mereka, menghalang keupayaan mereka untuk membuat skala.

 

Dengan bekerjasama dengan kami, mereka menyaksikan transformasi digital yang luar biasa yang dikuasakan oleh hiperautomatik.

 

Penyesuaian lebih 25,000 transaksi kewangan menjadi automatik, menjimatkan 30,000 jam buruh yang mengejutkan.

 

Penyertaan dan pelepasan pekerja 100,000+ mereka menjadi diperkemas, menjimatkan kira-kira 100,000 jam kerja dan memastikan peralihan yang lancar.

 

Malah pengurusan dokumen menyaksikan revolusi, dengan imej elektronik diarkibkan secara automatik, membebaskan sumber untuk usaha yang lebih strategik.

 

 

iktisad

 

 

Penyelesaian kami untuk masalah unik yang dihadapi oleh perusahaan global ini ialah membina platform RPA dan Pemprosesan Dokumen Pintar (IDP), menawarkan penyelesaian yang boleh disesuaikan dan bersatu yang menyediakan sokongan yang tiada tandingan dalam perjalanan transformasi digital syarikat.

 

Kesan ini melangkaui proses kerja mengautomasikan - penyepaduan lancar dengan sistem sedia ada menghapuskan silo data dan memupuk maklumat mengalir lancar merentasi jabatan.

 

Kesalingoperasian baharu yang ditemui ini membuka kunci cerapan berharga untuk membuat keputusan yang lebih baik, memperkasakan syarikat untuk memanfaatkan potensi penuh ekosistem datanya.

 

Berdasarkan itu, proses diperkemas diterjemahkan kepada masa tindak balas yang lebih pantas dan keterlihatan keperluan pelanggan yang lebih baik. Peningkatan ketelusan melalui aliran kerja automatik memupuk kepercayaan dan kepuasan.

 

Dengan meminimumkan kesilapan manusia dan memastikan konsistensi, penggunaan RPA dan analisis data menyumbang kepada pengalaman yang lebih lancar dan lebih positif dalam kalangan pelanggan dan kakitangan.

 

Ini hanyalah satu contoh antara yang lain. Kisah kejayaan seperti inilah yang menyebabkan penggunaan Hiperautomasi oleh perniagaan telah menjadi popular.

 

Ia amat berharga di seluruh industri kerana penggemblengan sumber yang diberikannya telah memainkan peranan penting dalam meningkatkan kualiti dan inovasi produk dan perkhidmatan.

 

Apabila risiko organisasi berkembang, ia juga telah menjadi alat terbukti yang meningkatkan daya tahan organisasi dengan membolehkan pengenalpastian awal krisis dan fleksibiliti korporat untuk mengkonfigurasi semula sumber.

 

 

iktisad

 

 

Aspek-aspek ini memainkan peranan dalam menjalankan usaha transformasi oleh perniagaan dari semua saiz merentasi garisan penamat.

 

Dan sebahagian daripada kejayaan ini ialah sokongan dan bimbingan daripada penyedia berpengalaman untuk mencipta penyelesaian yang berkesan secara kolaboratif.

 

Dengan pendekatan yang betul, hiperautomasi boleh dilaksanakan tanpa gangguan operasi yang besar namun kekal boleh menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah-ubah dan memberikan pelbagai manfaat sekunder di luar automasi tugas.

 

Bagi penggunanya, hiperautomasi telah menjadi kunci transformatif untuk membuka kunci inovasi, kecekapan operasi dan daya tahan, memperkasakan perniagaan untuk memaksimumkan potensi penuh teknologi.

 

Cyclone Robotics: Menerajui Hiperautomasi

Sebagai pendahulu dalam penyelesaian hiperautomatik, Cyclone Robotics memperkasakan perniagaan Malaysia untuk menerima potensi teknologi ini yang tidak terhad.

 

Bagi kami, Hiperautomasi bukan sekadar alat untuk kecekapan; ia adalah pemangkin untuk ketangkasan dan transformasi.

 

cyclone

 

Dedikasi Cyclone terhadap inovasi ditunjukkan dalam penyelesaian hiperautomasi termaju yang melengkapkan sistem sedia ada, mempercepatkan lagi perjalanan transformasi digital untuk perniagaan Malaysia.

 

Ia membuka jalan kepada perniagaan untuk berkembang maju dalam era digital, membayangkan semula operasi dan memperkasakan mereka untuk mencapai potensi penuh mereka.

 

Merangkul Masa Depan Hari Ini

Pada masa kini, transformasi digital bukan lagi satu kemewahan, tetapi satu keperluan.

 

Hiperautomasi, ialah senjata ampuh untuk perniagaan Malaysia dalam usaha mereka untuk ketangkasan, kecekapan dan kejayaan.

 

Pada dasarnya, pendigitalan melibatkan lebih daripada sekadar menerima sistem canggih tunggal; ia juga merangkumi penyepaduan sistem sedia ada melalui hiperautomasi. - DagangNews.com