Harga kopi dunia dijangka menjadi lebih murah apabila tanaman bertambah | DagangNews Skip to main content

Harga kopi dunia dijangka menjadi lebih murah apabila tanaman bertambah

HANOI: Vietnam, penanam varieti robusta terbesar di dunia yang digunakan dalam kopi segera dan espreso, sedang menuju ke penanaman yang lebih besar musim ini, menambah bekalan global dan meningkatkan tekanan ke atas harga, yang telah menurun lebih 10% dalam tempoh dua bulan lalu.

 

Lima wilayah di Central Highlands, kawasan kopi negara tersebut, dengan jangkaan hasil lebih 1.8 juta tan biji kopi daripada penuaian yang baru bermula, meningkat daripada 1.76 juta tan setahun sebelumnya, menurut anggaran berasingan daripada setiap wilayah yang dikumpul oleh Bloomberg.

 

"Saya fikir 1.8 juta tan metrik akan menjadi yang tertinggi untuk tanaman kopi di tanah tinggi," kata Trinh Duc Minh, ketua Persatuan Kopi Buon Ma Thuot di wilayah Dak Lak. "Itulah yang digunakan oleh negara secara keseluruhan."

 

Jabatan Pertanian AS menganggarkan pengeluaran negara kuasa dunia itu pada 1.85 juta tan.

 

Pada umumnya cuaca yang menggalakkan dan penanaman semula pokok-pokok lama telah meningkatkan hasil.

 

Lima wilayah Tanah Tinggi Tengah Dak Lak, Lam Dong, Dak Nong, Gia Lai dan Kon Tum menanam lebih daripada 90% tanaman negara.

 

Pengeluaran yang lebih tinggi membawa beberapa berita baik akhirnya untuk peminum kopi.


 

coffee

 


Di Brazil, penanam terbesar di dunia bagi varieti arabika yang rasanya lebih ringan, lebih daripada dua tahun fros dan kemarau telah melemahkan pokok dan menyebabkan penurunan dalam pengeluaran, dengan ladang berpotensi mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih sepenuhnya.

 

Bekalan yang semakin ketat mendorong niaga hadapan arabika di New York ke paras tertinggi dalam tempoh lebih sedekad pada Februari tahun ini, manakala harga robusta di London mencapai paras paling kukuh sejak 2011 pada Disember.

 

Kesemua lima wilayah meramalkan hasil robusta yang lebih tinggi dengan Lam Dong, penanam kedua terbesar, mempunyai yang terkuat di kalangan mereka.

 

Nguyen Van Son, pengarah jabatan pertanian Vietnam, mengaitkan ini dengan varieti yang menghasilkan hasil tinggi, tahan perosak, peningkatan pengeluaran daripada ladang yang ditanam semula dan penerapan teknologi baharu, seperti pengairan automatik dan pembajaan.

 

Beberapa daerah di Dak Nong mula memetik buah secara selektif bulan lepas selepas berbunga awal kerana hujan mulai Februari.


 

coffee

 


Penuaian terpilih bermula bulan ini di Dak Lak dan Lam Dong, dan akan bermula di Kon Tum pada awal November. Penanam Gia Lai mungkin akan mula mengumpul buah minggu depan.

 

Puncak tuaian pada bulan November dan Disember, dan ramalan hujan lebat untuk bulan-bulan ini boleh menjejaskan kemajuan dan kualiti kacang, menurut pihak berkuasa wilayah.

 

Hujan di tanah tinggi mungkin dua kali ganda purata sejarah bulan depan dan 40% lebih tinggi pada bulan Disember, menurut agensi cuaca negara.

 

Potensi kekurangan pemetik buah turut membimbangkan pegawai di wilayah Lam Dong, Dak Nong dan Gia Lai.

 

Kekurangan pemetik tempatan boleh mengakibatkan penurunan kualiti kacang, kata jabatan pertanian wilayah Dak Nong. — DagangNews.com