Francis Leong Seng Wui letak jawatan pengarah eksekutif Classita | DagangNews Skip to main content

Francis Leong Seng Wui letak jawatan pengarah eksekutif Classita

KUALA LUMPUR 12 April - Pengarah eksekutif Classita Holdings Bhd Francis Leong Seng Wui, yang berdepan laporan polis atas dakwaan melakukan ugutan saksi dalam tuntutan mahkamah terhadap syarikat itu, mengumumkan perletakan jawatan pada Selasa.

 

Leong, 43, yang dilantik sebagai pengarah eksekutif pada Jun tahun lalu, meletak jawatan "untuk menumpukan pada komitmen kerja lain", kata syarikat pembuat pakaian dalam yang berpangkalan di Perak yang dahulunya dikenali sebagai Caely Holdings Bhd.

 

Pengarah eksekutif baharu itu ialah bekas pegawai polis Datuk Mior Faridalathrash Wahid, 61, yang menjadi pengarah Classita sejak 27 Sept 2022, menurut syarikat itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

The Edge melaporkan pada 2 Mac bahawa pemegang saham besar Classita Datuk Seri Tee Yam @ Koo Tee Yam dan bekas ketua pegawai kewangan Ting Yi En telah membuat laporan polis terhadap Leong dan peguamnya kerana didakwa menakutkan Ting untuk meminda afidavitnya dalam saman sivil.

 

Saman itu telah difailkan terhadap Classita oleh Koo dan bekas naib pengerusi eksekutif Jessie Wong Siaw Puie, untuk menuntut RM3.96 juta bahawa kedua-duanya telah dimajukan kepada syarikat untuk membiayai operasi harian apabila akaunnya dibekukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

 

Leong awal tahun ini dilantik sebagai pengarah eksekutif penyedia penyelesaian e-pembayaran Revenue Group Bhd, dan juga pengarah eksekutif syarikat peranti komunikasi Green Packet Bhd sejak Februari 2022.

 

Berdasarkan pemfailan bursa pada 22 dan 23 Mac, Leong telah melupuskan pegangan sahamnya dalam Green Packet sambil meningkatkan pegangannya dalam Revenue.

 

Beliau memperoleh 27.14 juta saham dalam Revenue Group melalui urus niaga perniagaan langsung untuk meningkatkan kepentingannya kepada 27.14 juta saham atau 5.63%. Sebaliknya, beliau melupuskan kesemua 124.34 juta sahamnya atau 8.91% pegangan dalam Green Packet melalui pasaran terbuka.

 

Harga saham Classita naik 1.5 sen atau 9.38% kepada 17.5 sen pada Selasa, membawa nilai syarikat itu pada RM59.6 juta.

 

Revenue pula menambah satu sen atau 3.85% kepada 27 sen, memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM130.19 juta. Kaunter telah jatuh 70.33% dalam tempoh enam bulan yang lalu. - DagangNews.com