Fajarbaru Builder raih kontrak pembinaan RM252 juta di Johor Bahru daripada WCT | DagangNews Skip to main content

Fajarbaru Builder raih kontrak pembinaan RM252 juta di Johor Bahru daripada WCT

KUALA LUMPUR 25 April - Syarikat pembinaan Fajarbaru Builder Group Bhd telah memperoleh kontrak RM252.26 juta daripada WCT Holdings Bhd untuk melaksanakan Fasa 1 pembangunan dua fasa dua blok pangsapuri servis di Johor Bahru.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Fajarbaru berkata anak syarikat milik penuhnya Fajarbaru Builder Sdn Bhd telah menerima surat anugerah daripada WCT Construction Sdn Bhd, anak syarikat tidak langsung WCT, untuk cadangan pekerjaan itu.

 

Kerja-kerja pembinaan Fasa 1 terdiri daripada lapan menara yang menempatkan 2,048 unit dan 69 unit lot komersial yang dibahagikan kepada dua fasa.

 

Tempoh kontrak untuk Fasa 1 ialah 36 bulan, bermula pada 6 Mei tahun ini dan akan siap pada 5 Mei 2027.

 

Kontrak yang dimenangi Fajarbaru hanyalah untuk Fasa 1 projek. Mereka belum memenangi kontrak untuk fasa kedua lagi.

 

Fasa 1 termasuk 4 menara pangsapuri servis, 1 tingkat kemudahan dan kemudahan rekreasi, dan podium 6 tingkat.

 

“Kerja-kerja fasa 2, yang terdiri daripada empat menara pangsapuri yang diservis, tertakluk kepada pengesahan pemberian oleh WCT Construction dalam tempoh 12 bulan dari tarikh kontrak dimulakan. Syarikat akan membuat pengumuman yang berkaitan apabila terdapat pengesahan anugerah,” tambah Fajarbaru.

 

Fajarbaru berkata kontrak terbaharu itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan dan aset bersih kumpulan mulai tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 (FY2024) dan seterusnya.

 

Ini bukan kali pertama Fajarbaru memenangi kontrak daripada WCT. Pada Mac tahun lepas, Fajarbaru memperoleh kontrak pembinaan RM310.54 juta daripada Kekal Kirana Sdn Bhd, anak syarikat tidak langsung WCT. Projek itu, yang bermula pada 15 Mac 2023, dijangka siap pada 14 Feb 2026.

 

Dalam satu kenyataan berasingan, pengerusi eksekutif kumpulan Fajarbaru Tan Sri Chan Kong Choy berkata kemenangan kontrak itu menjadikan jumlah buku pesanan pembinaannya kepada RM1.2 bilion.

 

“Pekerjaan ini merupakan salah satu kontrak terbesar Fajarbaru yang memenangi tahun ini dan menjadikan buku pesanan kami bagi projek yang sedang berjalan kepada lebih satu bilion ringgit. Menjamin pekerjaan ini mengesahkan kedudukan kami sebagai rakan kongsi pembinaan yang dipercayai untuk pemaju hartanah utama seperti WCT,” tambahnya.

 

Bagi suku kewangan kedua berakhir 31 Dis 2023 (2QFY2024), Fajarbaru mencatatkan keuntungan bersih RM19.19 juta, berbanding kerugian bersih RM1.78 juta setahun sebelumnya.

 

Hasil bagi suku tersebut meningkat 87% kepada RM126.79 juta, daripada RM67.87 juta pada 2QFY2023, disumbangkan terutamanya oleh pembangunan hartanahnya, serta segmen pembalakan dan perdagangan kayu. - DagangNews.com