Fahmi Fadzil salah, melanggar undang-undang dan berbahaya bagi kerajaan menyekat kebebasan bersuara atas alasan fitnah atau kenyataan tidak tepat - LFL | DagangNews Skip to main content

Fahmi Fadzil salah, melanggar undang-undang dan berbahaya bagi kerajaan menyekat kebebasan bersuara atas alasan fitnah atau kenyataan tidak tepat - LFL

Kenyataan media Lawyers For Liberty

Lawyers For Liberty (LFL) merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil menyatakan bahawa "kami tidak boleh membenarkan sebarang maklumat yang tidak tepat, fitnah", dalam konteks sekatan ke atas portal media.

 

Ini adalah totok Orwellian ‘Ministry of Truth’. Ia juga nampaknya merupakan percubaan telus untuk mewajarkan atau meletakkan asas untuk menyekat portal atau laman web yang mengkritik kerajaan. Dalam kejadian terbaru, TV Pertiwi telah dikenakan blok kerajaan, yang tidak dinafikan oleh Fahmi.

 

Adalah membimbangkan dan menyalahi perlembagaan bagi Menteri untuk meletakkan dirinya sebagai penimbang tara 'kebenaran' dan menyombongkan kuasa kepada dirinya sendiri untuk menyekat berita yang dikatakan fitnah atau tidak tepat.

 

Fitnah atau tidak tepat menurut siapa? Adakah hanya hak kerajaan untuk memutuskan perkara yang benar?

 

Nampaknya Fahmi dan kerajaan lupa bahawa Akta Antiberita Palsu telah dimansuhkan oleh kerajaan PH pada 2018 sebagai ancaman kepada kebebasan bersuara. Berita palsu mesti ditangani dengan penjelasan, bukan dijenayah.

 

Hak kebebasan bersuara termaktub dalam perkara 10(1)(a) Perlembagaan Persekutuan dan ia tidak boleh disekat atas alasan tidak tepat. Sekatan terhadap kebebasan bersuara yang dibenarkan di bawah Perkara 10(2)(a) tidak merangkumi kenyataan yang tidak tepat. Pertuturan yang memudaratkan ketenteraman awam atau keselamatan yang boleh dihadkan, dan itu adalah halangan yang tinggi untuk dipenuhi.


 

lfl

 


Jika kerajaan dapat memutuskan perkara yang tidak tepat atau fitnah, ia akan membawa kepada salah guna kuasa dan memenjarakan lawan politik. Sejarah silam kita telah membuktikan perkara ini, berkali-kali.

 

Setakat fitnah, prosiding fitnah jenayah di bawah seksyen 500 Kanun Keseksaan digunakan oleh kerajaan BN lama untuk membawa tuduhan bermotif politik terhadap pemimpin PH, dan PH kemudian mengkritik undang-undang. Sekarang sudah berkuasa, adakah Fahmi sudah melupakan perkara ini?

 

Dalam negara demokrasi, perkara yang betul untuk dilakukan oleh sesiapa yang telah difitnah ialah memfailkan saman sivil kerana memfitnah. Kerajaan, menteri dan pemimpinnya tidak mempunyai status istimewa untuk campur tangan jenayah atau tindakan negara untuk menentang sebarang fitnah yang dibuat terhadap mereka. Semua orang adalah sama rata di negara ini di bawah Perkara 8 Perlembagaan.

 

Mana-mana kerajaan yang mahu menyekat ucapan dan akhbar untuk melindungi definisi kebenarannya sendiri adalah kerajaan yang ketakutan takut kritikan dan kehilangan kuasa; ia berkait dengan 'Kementerian Kebenaran' Orwellian.

 

Kuasa sedemikian jika dibenarkan pada asasnya boleh menyekat mana-mana dan semua wacana mengenai perkara-perkara kepentingan awam kerana kerajaan boleh memutar belit definisi fitnah dan ketidaktepatan untuk memenuhi tujuannya sendiri.

 

Lawan politik, pencacai kerajaan, aktivis dan orang awam akan terbeban luar biasa untuk membuktikan sebarang dakwaan kesalahan terhadap kerajaan jika ini dibenarkan.

 

Bencana 1MDB adalah contoh jelas bagaimana kuasa sedemikian boleh disalahgunakan dengan mudah oleh kerajaan, di mana portal berita disekat dan individu didakwa kerana bersuara. Tidak ada sebab untuk mempercayai penyalahgunaan seperti itu tidak akan berlaku di bawah kerajaan ini atau mana-mana kerajaan lain.

 

Sungguh mengecewakan Fahmi mengabaikan kepentingan kebebasan bersuara, kebebasan yang sangat penting sehingga ia termaktub dalam undang-undang tertinggi negara, Perlembagaan. Salah satu aspek terpentingnya ialah melindungi individu daripada kezaliman majoriti atau penindasan oleh kerajaan semata-mata kerana menyuarakan fikiran mereka. Bercakap secara sembrono tentang sekatannya menunjukkan kekurangan pemahaman dan penghormatan terhadap hak asasi ini.

 

Hak ini diperluaskan kepada media, yang merupakan 'Fourth Estate' dan mempunyai kewajipan untuk membawa isu-isu penting kepada perhatian umum.

 

Kami menggesa kerajaan berhenti menggunakan SKMM dan agensi lain di bawah kuasanya untuk menyekat media atau menjenayahkan individu atas dakwaan fitnah atau ketidaktepatan. Mereka bebas untuk membawa saman sivil atas kapasiti peribadi mereka sekiranya mereka berasa terkilan dengan sebarang kenyataan yang dibuat terhadap mereka atau membuat kenyataan awam untuk membetulkan sebarang ketidaktepatan.

 

Tugas kerajaan bukan untuk menyekat kebebasan bersuara, tetapi untuk menegakkan hak dengan menghormati Perlembagaan.  - DagangNews.com

 

Teks asal kenyataan media Lawyers For Liberty adalah di dalam Bahasa Inggeris (klik di sini)