Empat senario pemenang PRU15 yang dijangka oleh pasaran saham - Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Empat senario pemenang PRU15 yang dijangka oleh pasaran saham - Maybank IB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Okt - Bursa Malaysia dijangka mengamalkan sikap "tunggu dan lihat" berhati-hati menjelang hari pengundian Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

 

Ini memandangkan keputusan PRU15 yang sangat sukar diramalkan, diburukkan lagi oleh pakatan berpecah-belah di kedua-dua pihak yang berkemungkinan akan membawa kepada pertandingan pelbagai penjuru, di samping peningkatan lebih 40% dalam pengundi berdaftar sejak PRU14 kepada lebih 21 juta, menurut Maybank Research IB.

 

Yang terakhir ini berpunca daripada penurunan had umur minimum mengundi Undi 18 kepada 18 tahun dan pendaftaran pengundi automatik yang dilaksanakan sepenuhnya pada Januari 2022.

 

“Pada masa penulisan ini, PRU15 dijangka menjadi pertembungan tiga blok politik utama iaitu Barisan Nasional (BN) pimpinan UMNO, Perikatan Nasional (PN) pimpinan Bersatu dan Pakatan Harapan (PH) pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim,” kata ketua ekonomi Maybank IB, Suhaimi Ilias dan ketua penyelidikan Wong Chew Hann dalam nota strategi.


 

Suhaimi Ilias
                                               Suhaimi Ilias

 


“Pakatan pemerintah yang berpecah-belah dan gabungan/parti pembangkang yang berpecah-belah menunjukkan pertandingan berbilang penjuru untuk direbut pada PRU15, tidak seperti pertarungan secara langsung antara BN dan PH pada PRU14.”

 

Ini akhirnya menjadikan keputusan PRU15 lebih sukar untuk diramalkan walaupun BN pimpinan UMNO cenderung dilihat sebagai "penerima manfaat" jika berlaku pertandingan pelbagai penjuru berbanding pertarungan satu lawan satu.


 

Wong Chew Hann
      Wong Chew Hann

 


Secara keseluruhannya, Maybank IB Research menggariskan empat senario yang 'masuk akal' untuk PRU15:

 

Senario 1: BN pimpinan UMNO memenangi jumlah terbanyak daripada 222 kerusi Parlimen tetapi kurang daripada majoriti mudah iaitu 112, memerlukannya untuk bekerjasama dengan GPS Sarawak dan PAS – dan mungkin PN pimpinan Bersatu – untuk membentuk kerajaan majoriti mudah.

 

Walaupun mungkin berlaku perebutan jawatan kanan/menteri utama – malah pemulihan jawatan Timbalan PM yang tidak diwujudkan semasa pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai PM – sepatutnya ada sedikit persamaan kesinambungan dan kestabilan dalam minggu-minggu berikutnya selepas PRU15, terutamanya dengan Undang-undang Anti-Lompat Parti yang berkuat kuasa 5 Oktober lalu.

 

Risiko kepada keputusan sedemikian ialah parti/parti politik dalam perikatan menarik diri secara en-bloc.

 

Senario 2: BN pimpinan UMNO serta GPS Sarawak memperoleh lebih baik daripada majoriti mudah walaupun masih kurang daripada kemenangan majoriti dua pertiga daripada 148 kerusi parlimen.

 

Di bawah senario ini, perebutan jawatan kanan/menteri utama (dan juga jawatan Timbalan PM) boleh menjadi agak kurang (berbanding Senario 1) dengan jawatan menteri dan komposisi Kabinet untuk mencerminkan bahagian kerusi pakatan/parti masing-masing di Dewan Rakyat.

 

Juga di bawah senario ini, mungkin terdapat lebih banyak peruntukan pembangunan daripada Kerajaan Persekutuan kepada Sabah dan Sarawak serta kemajuan selanjutnya dalam pemberian "autonomi" untuk kedua-dua negeri.

 

Senario 3: PH pimpinan Anwar sendiri – atau dalam beberapa bentuk pakatan Pembangkang yang lebih besar – memenangi majoriti mudah atau berpotensi "kuat, menggerunkan, meyakinkan".

 

Di bawah senario ini, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah sama ada PH akan membuang atau mengecilkan beberapa dasarnya dalam manifesto pilihan raya PRU14 yang telah menjejaskan keyakinan pelabur secara negatif apabila ia mula berkuasa, contohnya pembatalan/semakan projek infra utama; “berpecah” dan/atau mengenakan lebih banyak pengaruh/kawalan ke atas monopoli tersenarai awam (termasuk memansuhkan tol lebuh raya).

 

Senario 4: “Perairan yang belum dipetakan” dengan Kerajaan gabungan yang benar-benar baharu – bukannya kerajaan pakatan yang telah dicuba dan diuji.

 

Sebagai contoh, senario potensi pakatan yang "tidak dapat difikirkan" sebelum ini - malah pada masa ini - antara UMNO, DAP dan PKR, sebagai contoh, tidak boleh ditolak.

 

Tidak meneka perubahan dasar dan kesan senario sedemikian. Ia akan menjadi tempoh yang tidak menentu tetapi penemuan untuk semua orang termasuk ekonomi dan pasaran. – DagangNews.com