Datasonic isytihar dividen 2 sen bagi FY2023, berjumlah RM56.7 juta kepada pemegang saham | DagangNews Skip to main content

Datasonic isytihar dividen 2 sen bagi FY2023, berjumlah RM56.7 juta kepada pemegang saham

Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad Bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah (empat dari kiri) bersama Datuk Hanifah Noordin serta ahli-ahli lembaga pengarah pada Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) ke-15 Datasonic di Kuala Lumpur pada 2 Ogos 2023. - Gambar Datasonic
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Ogos – Datasonic Group Berhad mengisytiharkan dan membayar jumlah dividen sebanyak 2.0 sen sesaham pada Tahun Kewangan 2023, berjumlah RM56.7 juta, mewakili nisbah pembayaran dividen sebanyak 74.2% berdasarkan RM76.4 juta keuntungan selepas cukai dan kepentingan bukan kawalan (PATNCI) atau keuntungan bersih kumpulan.

 

Timbalan Pengerusi Eksekutif Datasonic, Datuk Hanifah Noordin berkata, Datasonic mengekalkan trend memberi ganjaran secara konsisten kepada pemegang sahamnya dengan dividen setiap tahun sejak penyenaraiannya pada 2012.

 

“Secara seimbang, prospek Datasonic terus cerah berdasarkan pelan strategik kami dan buku pesanan yang sihat sebanyak RM339 juta (sehingga akhir Mac 2023) dan kami menantikan lembaran pertumbuhan baharu bagi Kumpulan,” katanya.

 

Beliau berkata demikian selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) ke-15 Datasonic yang dihadiri oleh barisan lembaga pengarah diketuai Pengerusi Eksekutif, Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad Bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah di sini hari ini.

 

 

datasonic
Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad Bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah (empat dari kiri) bersama Datuk Hanifah Noordin serta ahli-ahli lembaga pengarah pada Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) ke-15 Datasonic di Kuala Lumpur pada 2 Ogos 2023. - Gambar Datasonic

 

 

Hanifah berkata, FY23 sememangnya tahun yang luar biasa bagi Datasonic di mana syarikat memanfaatkan pemulihan perniagaan berikutan impak pandemik itu.

 

"Ini membawa kepada penyampaian prestasi terbaik kami yang pernah ada dan keputusan garis bawah kedua tertinggi pada RM344.7 juta dan RM76.4 juta.

 

"Di sebalik pencapaian kewangan, perkara yang benar-benar penting bagi kami ialah keupayaan Datasonic untuk memenuhi permintaan terpendam dan memastikan penghantaran pasport dan MyKad yang lancar dan tepat pada masanya.

 

"Pencapaian ini bukan sahaja mengukuhkan rekod prestasi kami yang mantap tetapi juga mengukuhkan komitmen dan sumbangan kami yang tidak berbelah bahagi kepada keselamatan negara,” kata beliau.

 

Melangkah ke hadapan kata Hanifah, Datasonic menjangkakan FY24 akan kekal mencabar di tengah-tengah kekaburan pasaran yang tinggi yang timbul daripada isu makroekonomi yang berterusan.

 

"Namun begitu, kami bertekad untuk meneruskan pelan strategik kami dengan pengurusan yang berhemat. Kumpulan telah mengenal pasti bidang pertumbuhan yang menjanjikan yang boleh kami manfaatkan untuk mengembangkan lagi perniagaan kami.

 

“Permintaan untuk pasport dijangka kekal pada aliran menaik, yang memberi petanda baik untuk kami. Sehubungan itu, kami teruja untuk berkongsi bahawa kami akan meningkatkan pengeluaran halaman data polikarbonat kami secara beransur-ansur dan menambah bilangan pasport Malaysia yang 100% dibuat di Malaysia.

 

"Secara berasingan, Kumpulan berbesar hati kerana kami akan memulakan penggunaan kad pekerja asing (i-Kad) menjelang bulan ini dan matlamat segera kami adalah untuk memenuhi semua tunggakan dan pengeluaran iKad baharu tepat pada masanya,” kata beliau.


 

datasonic

 


Datasonic ialah penyedia penyelesaian bersepadu berkaitan keselamatan dengan rekod prestasi yang terbukti dan disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad sejak 2012.

 

Datasonic mempunyai keupayaan teknikal yang kukuh disokong oleh pasukan penyelidikan dan pembangunan dalaman (R&D) yang berkebolehan tinggi.

 

Syarikat ini adalah pakar dalam ID kebangsaan pelbagai guna, ePassport patuh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), pintu pagar automatik dengan sistem pengecaman muka & biometrik pelbagai mod, kad pintar kewangan, sistem CCTV & pengawasan bersepadu dengan analitik video dan penyelesaian ICT berkaitan penjagaan kesihatan.

 

Datasonic telah menjadi pembekal untuk projek ID Kebangsaan Malaysia (MyKad) sejak 2012 dan vendor yang menyediakan penyelesaian e-pasport yang mematuhi ICAO bersepadu kepada Kerajaan Malaysia sejak 2016.

 

Datasonic juga merupakan perintis dan satu daripada Kad ATM/Debit terkemuka dan Sistem pemperibadian dan penyelesaian kad kredit & debit Europay, Mastercard & Visa (EMV). - DagangNews.com