Cukai barang bernilai tinggi dilaksanakan mulai 1 Mei 2024 - MOF | DagangNews Skip to main content

Cukai barang bernilai tinggi dilaksanakan mulai 1 Mei 2024 - MOF

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 2 Nov - Cukai barang bernilai tinggi, sebelum ini dikenali sebagai cukai barangan mewah, akan dilaksanakan mulai 1 Mei 2024, menurut Kementerian Kewangan (MOF).

 

Dalam kenyataan bertulis kepada Chong Zhemin (PH-Kampar) di Dewan Rakyat, kementerian menyatakan bahawa ia berada di peringkat akhir untuk memuktamadkan dasar dan perundangan cukai barang bernilai tinggi.

 

"Mekanisme pelaksanaan, jenis barangan, dan kadar cukai barangan bernilai tinggi akan diumumkan sebaik sahaja perkara itu dimuktamadkan dan diluluskan oleh Kabinet," tambah kementerian itu.

 

Negeri Pulau Pinang - terdiri daripada sebuah pulau dan tanah besar yang dipanggil Seberang Perai - terkenal dengan makanan, tapak warisan dan seni mural bergambar, antara lain. 

 

Walaupun pulau itu telah berkembang maju dan berkembang menjadi tumpuan pelancong untuk penduduk tempatan dan pelancong antarabangsa, tanah besar juga mempunyai banyak tawaran.

 

Kementerian juga memastikan proses penetapan dasar dan penggubalan perundangan mengambil kira input yang diterima daripada pelbagai pihak semasa sesi penglibatan yang dijalankan kementerian dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

 

Pada 13 Oktober lepas, semasa membentangkan Belanjawan 2024 di Dewan Rakyat, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa cukai barang mewah akan ditetapkan pada 5% hingga 10%, Malaysiakini melaporkan.

 

Anwar juga menyebut bahawa perundangan baharu berkaitan pengenaan cukai baharu itu akan diperkenalkan, terpakai kepada barangan seperti barang kemas dan jam tangan yang melebihi ambang harga tertentu. - DagangNews.com