BMI: Cari gali minyak di laut dalam Malaysia kian pesat, fokus di perairan Sabah dan Sarawak | DagangNews Skip to main content

BMI: Cari gali minyak di laut dalam Malaysia kian pesat, fokus di perairan Sabah dan Sarawak

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 6 Mei - BMI, sebuah syarikat Fitch Solutions, berkata penerokaan perairan laut dalam Malaysia dijangka semakin pesat apabila lebih banyak pelaburan ditujukan ke kawasan yang kurang diteroka.

 

Dalam laporan pada 3 Mei, firma itu berkata Malaysia telah pun menemui kejayaan dalam pembangunan laut dalam, dan dengan kerajaan memberikan blok air dalam tambahan untuk penerokaan, usaha akan dipergiatkan lagi pada 2024 dan seterusnya.

 

BMI berkata sejak 1994, Malaysia telah menawarkan blok penerokaan di kawasan perairan dalam, tetapi hanya pada tahun 2021, momentum dalam penerokaan laut dalam benar-benar mula meningkat.

 

 

Ia berkata ini berikutan peningkatan tumpuan Malaysia untuk memanfaatkan rizab yang belum diteroka sebelum ini di kawasan perairan dalam sebagai sebahagian daripada objektif jangka panjangnya untuk memenuhi sasaran pengeluaran minyak dan gas.

 

BMI berkata dari 2021 hingga 2023, lebih 10 blok laut dalam ditawarkan melalui pusingan bidaan petroleum Malaysia, dengan tujuh blok diberikan kepada konsortium syarikat asing dan tempatan.

 

 

irsyad

 

iktisad

 

 

Syarikat minyak antarabangsa akan terus menjadi penting untuk kejayaan laut dalam Malaysia

BMI berkata sejak 2022, Petroliam Nasional Bhd (Petronas) telah menandatangani beberapa kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) dengan Shell, TotalEnergies, dan Inpex Corp.

 

Firma itu berkata Shell memainkan peranan penting dalam pembangunan laut dalam, memegang kepentingan operasi dalam tiga blok laut dalam — SB2W, SB-X dan SK3B — yang telah dianugerahkan dalam Pusingan Bidaan Malaysia (MBR) 2021 dan MBR 2022.

 

TotalEnergies memiliki 34.9% kepentingan dalam blok laut dalam ultra SB2K di Sabah dan mengendalikan blok itu dengan kerjasama Petronas dan Shell.

 

Pelancaran MBR 2022 menandakan kepulangan penjelajah Jepun Inpex, yang mengambil bahagian dalam Blok 4E perairan dalam dengan kedalaman air 2,000 meter.

 

Sebelum ini, Inpex memegang kepentingan dalam Blok S dan R perairan dalam di negeri Sabah sebelum menjualnya kepada Santos.

 

BMI berkata Inpex, yang memiliki 52.5% blok air dalam SK4E di Sarawak, kini merupakan pengendali blok itu, bersama Petronas dan Petroleum Sarawak Bhd (Petros).

 

Longboat Energy Norway ialah peserta baharu dalam pembangunan laut dalam, kini bertindak sebagai pengendali dengan 36.75% pegangan dalam Blok SK2A, yang dianugerahkan dalam MBR 2022.

 

 

minyak

 

 

Peningkatan ketara dalam perbelanjaan cari gali pada 2024

BMI berkata Sabah dan Sarawak terus memegang banyak sumber hidrokarbon yang belum diteroka.

 

Firma itu berkata terdapat banyak peluang untuk mempergiatkan aktiviti penggerudian hasil daripada komitmen pelesenan yang dibuat dalam PSC baru-baru ini.

 

Ia berkata Shell akan mengekalkan kedudukannya sebagai pelabur utama di kawasan perairan dalam Malaysia, memandangkan kejayaan penerokaan dan pembangunan berterusan syarikat itu di negara ini.

 

BMI berkata contoh pencapaian Shell ialah projek gas Timi laut dalam kendalian Shell di Blok SK318, yang memulakan pengeluaran pada 2023.

 

Ia berkata pelaburan tambahan dijangka daripada TotalEnergies, Petronas, Inpex, dan Longboat Energy.

 

Firma itu berkata kekuatan berterusan harga minyak telah menggalakkan Petronas memperuntukkan lebih banyak sumber kepada sektor huluan, membantu syarikat kendalian kerajaan itu dalam meningkatkan rizab hidrokarbonnya.

 

Petronas merancang untuk menggerudi lebih 25 telaga setiap tahun, memberi tumpuan kepada telaga air cetek di Semenanjung Malaysia dan Sarawak, serta telaga air dalam di Sabah, untuk menggalakkan pertumbuhan penerokaan di negara ini.

 

Penemuan minyak memberikan potensi manfaat besar

BMI berkata bahawa pada 2022, TotalEnergies membuat penemuan minyak dan gas di telaga Tepat-2 di Blok N dalam wilayah Palung air dalam laut yang sedang berkembang pesat di Sabah, melengkapkan penemuan awal syarikat Tepat-1 pada 2018.

 

 

iktisad

 

 

Di luar pantai Semenanjung Malaysia, Hess menemui takungan gas baharu di telaga Bergading Deep-4 di Blok PM302 dalam Lembangan Melayu Utara, katanya.

 

Di Lembangan Barat Laut Sabah, tiga penemuan — Layang-Layang-1 oleh Petronas, serta Hikmat-1 dan Dermawan-1 oleh PTTEP — mengesahkan sistem petroleum yang berdaya maju, mendedahkan peluang baharu di kawasan perairan ultra dalam dan laut dalam.

 

Penemuan ini memberikan insentif kepada pelabur untuk meningkatkan penerokaan dan meningkatkan perbelanjaan modal.

 

Walaupun menghadapi cabaran berkaitan kos, peningkatan dalam penggerudian laut dalam dijangka pada 2024 dan seterusnya, dengan tumpuan utama pada gas asli untuk pengeluaran gas asli cecair. - DagangNews.com