BAT Malaysia catat perolehan RM678.1 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2023 | DagangNews Skip to main content

BAT Malaysia catat perolehan RM678.1 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2023

Nedal Salem, Pengarah Urusan BAT Malaysia
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 24 Julai – British American Tobacco (Malaysia) Berhad mencatat perolehan sebanyak RM678.1 juta bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2023 (S2FY2023), lebih tinggi daripada RM637.5 juta direkodkan setahun lalu.

 

Keuntungan daripada operasi bagi suku tersebut pula ialah RM72.9 juta berbanding RM108.6 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Lembaga Pengarah telah mengisytiharkan dividen biasa interim kedua sebanyak 16.0 sen setiap saham biasa berjumlah RM45.7 juta, dibayar pada 22 Ogos 2023 kepada pemegang saham

 

Bagi separuh pertama tahun kewangan 2023 (1HFY2023), BAT Malaysia memberi tumpuan terutamanya kepada mengembangkan segmen Kategori Baharunya, yang menawarkan alternatif berisiko rendah kepada perokok dewasa.

 

Bagi tujuan ini, Kumpulan meningkatkan pelaburannya ke arah pelancaran produk wapnya, menghasilkan keuntungan daripada operasi RM132 juta berbanding RM191 juta dalam tempoh yang sama lepas tahun.

 

Keputusan ini dicapai berdasarkan hasil sebanyak RM1.07 bilion bagi separuh pertama tahun berbanding RM1.16 bilion yang dicapai dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Bagi enam bulan yang ditinjau, Kumpulan merekodkan penurunan keseluruhan dalam volum disebabkan oleh kelembapan pasaran pada Q1FY2023, walaupun jumlah Kumpulan pada Q2FY2023 meningkat.

 

Jenama Premium kumpulan itu dan Aspirational Premium merekodkan penurunan bahagian pasaran masing-masingnya sebanyak 0.8% dan 0.1% kepada 33.0% dan 6.7% berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

 

Selaras dengan aliran menurun yang diperhatikan dalam pasaran mudah terbakar yang sah, Nilai untuk Wang Kumpulan (VFM) menyaksikan peningkatan 0.5% bahagian pasaran kepada 11.6%.

 

Pengarah Urusan BAT Malaysia, Nedal Salem berkata, keputusan kewangan syarikat adalah dalam jangkaan memandangkan iklim ekonomi yang sukar.

 

"Walau bagaimanapun, kami menjangkakan kesan ini adalah jangka pendek sambil kami terus maju menjadi organisasi berbilang kategori, disokong oleh trajektori kami dalam Segmen Kategori Baharu.”

 

“Untuk tujuan ini, Kumpulan menyasarkan untuk terus mengembangkan produk pemanasan tembakaunya, glo™, sementara bersiap sedia untuk pelancaran Vuse, produk wap kami yang kini merupakan nombor satu global jenama vaping,'' ujar beliau.

 

Menurut beliau, kedua-dua glo™ dan Vuse mewakili usaha Kumpulan untuk menawarkan alternatif pilihan risiko yang dikurangkan kepada perokok dewasa. Ini selaras dengan komitmen BAT ke arah membina Esok Yang Lebih Baik.

 

Rokok Seludup

“Pasaran rokok seludup tembakau terus memberi kesan kepada industri, dan kami akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa yang berkaitan untuk mengurangkan kejadian rokok seludup yang terus berlegar di atas aras 55%.

 

BAT Malaysia positif bahawa Kerajaan akan terus memacu perjuangan terhadap tahap pasaran rokok seludup yang tinggi dan berharap pembentangan Bajet 2024 akan terus melihat langkah semasa seperti mengetatkan kawalan ke atas pengimportan rokok, meningkatkan kawalan di sepanjang pantai Malaysia dan tempat pendaratan termasuk jeti persendirian, dan pelaksanaan berterusan skim ganjaran khas untuk agensi penguatkuasaan dikekalkan.

 

"Kumpulan tetap bertegas bahawa isu ini memudaratkan bukan sahaja kesihatan awam tetapi juga kepada ekonomi negara," kata Nedal.

 

Untuk baki tahun kewangan, Kumpulan juga akan memacu agenda kemampanannya iaitu disokong oleh empat tunjang yang mengutamakan Pengurangan Kemudaratan, Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus.

 

Dalam ruang ini, Kumpulan akan memberi tumpuan kepada memacu usaha neutraliti karbonnya, membina komunitinya projek dan berusaha ke arah mengurangkan kesan kesihatan perniagaannya. - DagangNews.com