Audi RS 3 Sedan serba baharu dilancar, harga bermula RM646,990 | DagangNews Skip to main content

Audi RS 3 Sedan serba baharu dilancar, harga bermula RM646,990

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 28 Mac - PHS Automotive Malaysia (PHSAM) memperkenalkan Audi RS 3 Sedan serba baharu yang ditawarkan pada harga bermula RM646,990 hingga RM655,990 termasuk duti, cukai jualan dan Pakej Jaminan Audi.

 

PHSAM dalam kenyataan hari ini berkata, bagi pembelian dikecualikan cukai di Langkawi dan Labuan, model tersebut dijual pada harga RM315,343 tanpa Pakej Jaminan Audi dan RM324,343 dengan Pakej Jaminan Audi.

 

Katanya, sebagai tambahan terbaru kepada keluarga RS Audi Malaysia, RS 3 Sedan dipuji oleh peminat kereta sebagai jentera pemanduan terbaik. 

 

"Audi RS 3 Sedan menawarkan prestasi unggul digabungkan dengan ciri-ciri mewah yang memuaskan hati walaupun pemandu yang paling mencabar. 

 

"Dengan reka bentuk yang ekspresif, enjin pengecas turbo berkuasa, suspensi sport ditambah dengan sistem pacuan semua roda quattro , RS 3 Sedan ialah kenderaan yang sempurna untuk pengalaman pemanduan yang penuh adrenalin," katanya.

 

RS 3 Sedan memberikan kualiti prestasi yang menarik dan aura eksklusif dengan memperoleh kuasa daripada enjin turbo lima silinder 2.5 liter untuk menghasilkan 400 PS dan 500 Nm tork yang memberi pecutan menakjubkan dari 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat sahaja. 

 

"Perlu diingat bahawa enjin 2.5 TFSI juga telah memenangi 'Enjin Antarabangsa Tahun Ini' dalam sembilan kali berturut-turut," katanya.

 

Dipasangkan dengan enjin yang memenangi anugerah ialah transmisi S tronic 7-kelajuan yang menggabungkan kecekapan dan kesukanan transmisi manual konvensional dengan kemudahan automatik moden.

 

"Ini adalah Audi pertama yang pernah menyertakan pembahagi tork RS, yang mengagihkan tork secara berbeza antara roda belakang untuk memberikan dinamik dan kestabilan sisi yang lebih besar. 

 

"Sistem pacuan semua roda quattro memastikan cengkaman dan pengendalian yang optimum dalam sebarang keadaan pemanduan, mengagihkan kuasa antara gandar hadapan dan belakang untuk memberikan cengkaman yang terbaik di jalan raya," katanya.

 

Selain itu katanya, sistem suspensi adaptif kereta menawarkan perjalanan yang lancar, dengan keupayaan pengendalian dan selekoh lebih baik.

 

Audi RS 3 Sedan boleh didapati dengan enam pilihan warna, antaranya Kyalami Green, Kemora Grey, Glacier White, Mythos Black, Python Yellow dan Daytona Gray. - DagangNews.com