Al-`Aqar Healthcare REIT sasar peroleh hartanah akretif hasil daripada KPJ Healthcare | DagangNews Skip to main content

Al-`Aqar Healthcare REIT sasar peroleh hartanah akretif hasil daripada KPJ Healthcare

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 April - Amanah Pelaburan Hartanah Al-’Aqar Healthcare (Al-’Aqar REIT) secara aktif menyasarkan untuk memperoleh hartanah akretif hasil daripada KPJ Healthcare Bhd sebagai sebahagian daripada pelan pengembangan asetnya.

 

Cadangan pelaksanaan itu akan dibiayai melalui gabungan terbitan unit dan tunai melalui pinjaman bank, kata Al-'Aqar  dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Khamis.

 

Damansara REIT Managers ialah pengurus Al-'Aqar REIT.

 

Al-'Aqar REIT merancang memulakan penempatan persendirian untuk mengumpul dana terutamanya bagi pembayaran balik pembiayaan, menurunkan tahap penggearan, dan persediaan untuk pemerolehan masa depan, dengan kelulusan resolusi daripada Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) ke-12.

 

“Langkah strategik ini ditetapkan untuk meningkatkan portfolio Al-`Aqar, menyumbang ke arah mencapai nilai aset RM3 bilion menjelang 2028,” katanya sambil menambah bahawa dana itu kini mempunyai nilai aset portfolio RM1.64 bilion.

 

"Pemerolehan ini juga ditetapkan untuk meningkatkan pendapatan dan pengagihan masa depan seunit Al-`Aqar," tambahnya.

 

 

Datuk Mohd Redza Shah Abdul Wahid
   Datuk Mohd Redza Shah Abdul Wahid

 

 

Pengerusi Damansara REIT Managers Sdn Bhd dan pengarah bebas bukan eksekutif Datuk Mohd Redza Shah Abdul Wahid berkata Al-`Aqar bersedia untuk mengembangkan jejaknya dalam industri REIT penjagaan kesihatan, memastikan kemampanan dan pertumbuhan jangka panjangnya.

 

“Saya optimistik tentang masa depan Al-`Aqar dan keupayaan kami untuk memenuhi janji pertumbuhan dan kestabilan kami,” katanya.

 

Semasa AGM ke-12 pada Khamis, dana itu juga meluluskan resolusi mengenai cadangan untuk meningkatkan saiz dana sedia ada yang diluluskan Al-`Aqar daripada 839.6 juta unit kepada maksimum satu bilion unit menurut cadangan kuasa untuk memperuntukkan dan mengeluarkan unit baharu. - DagangNews.com