47 pertuduhan jenayah atas pelbagai kesalahan sekuriti difailkan pada 2022 - SC | DagangNews Skip to main content

47 pertuduhan jenayah atas pelbagai kesalahan sekuriti difailkan pada 2022 - SC

KUALA LUMPUR 27 Mac - Suruhanjaya Sekuriti (SC) telah mengenakan 47 pertuduhan jenayah terhadap enam individu atas pelbagai kesalahan sekuriti dan tindakan penguatkuasaan sivil terhadap lima individu pada 2022.

 

Dalam Laporan Tahunan 2022 yang dikeluarkan hari ini, SC berkata dalam tindakan sivil, sejumlah RM4.58 juta telah dilupuskan daripada enam individu yang memasuki penyelesaian kawal selia.

 

Sementara itu, RM3.67 juta lagi telah dilupuskan daripada seorang individu melalui penghakiman persetujuan yang dibuat dengan SC.

 

“Bagi kes yang dipertikaikan, SC berjaya mendapatkan penghakiman terhadap lima individu atas pelbagai pelanggaran sekuriti.

 

"Mereka telah diperintahkan untuk membayar jumlah disgorgement berjumlah RM10.74 juta," kata badan pengawasan tetap itu.

 

Tahun lepas, jumlah yang dilupuskan berjumlah RM27.94 juta, manakala sejumlah RM5.8 juta penalti sivil juga diperoleh SC untuk 2022.

 

Sehingga 31 Disember 2022, SC berkata sejumlah RM1.53 juta telah dikembalikan kepada 284 pelabur, manakala RM815,549 lagi diperuntukkan untuk pengembalian lanjut melibatkan 392 pelabur.

 

"Menerusi tindakan penguatkuasaan sivil SC, seorang individu telah dihalang daripada berdagang di bursa saham manakala enam lagi individu dihalang daripada menjadi pengarah syarikat senaraian awam (PLC)," katanya.


 

parafrasa

 


Mengenai pertuduhan jenayah, pesuruhjaya berkata sebanyak 47 pertuduhan jenayah terhadap enam individu atas pelbagai kesalahan sekuriti termasuk penipuan sekuriti dan terbitan, pengubahan wang haram, aktiviti tidak berlesen serta ketidakpatuhan notis yang dikeluarkan oleh Pegawai Penyiasat SC.

 

Pada 2022, SC berjaya mendapatkan sabitan terhadap sembilan individu yang terlibat dalam pelbagai pelanggaran undang-undang sekuriti seperti manipulasi pasaran, aktiviti tidak berlesen, pendedahan kewangan palsu dan kegagalan untuk hadir di hadapan Pegawai Penyiasat SC berkaitan penyiasatan pengubahan wang haram.

 

"Hukuman yang dijatuhkan oleh mahkamah terhadap sabitan ini ialah hukuman penjara antara satu hari hingga satu tahun, dan jumlah denda berjumlah RM12.96 juta," katanya.

 

Dalam pada itu, SC dengan kebenaran bertulis pendakwa raya (PP) turut mengeluarkan notis kompaun terhadap empat individu dan satu PLC bagi pendedahan kewangan palsu dan terhadap seorang individu kerana pemalsuan rekod yang mengakibatkan jumlah pembayaran kompaun berjumlah RM16 juta.

 

Bagi rayuan jenayah, SC memperoleh dua keputusan yang menggalakkan masing-masing di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi bagi kesalahan yang melibatkan pecah amanah jenayah dan pendedahan kewangan yang mengelirukan.

 

Pada tahun lalu, terdapat 36 kes yang sedang berjalan di pelbagai peringkat mahkamah daripada Mahkamah Sesyen sehingga ke Mahkamah Persekutuan membabitkan 56 individu atau entiti.

 

Dari segi sifat kes, 31% adalah berkaitan dengan perdagangan orang dalam, 22% dikaitkan dengan salah laku korporat dan 17% melibatkan pengubahan wang haram.

 

Ini diikuti dengan 14% kes mengenai penipuan sekuriti, 11% kes aktiviti tidak berlesen dan 5% manipulasi pasaran.

 

Mengenai perkembangan lain, SC membuat 18 permintaan untuk bantuan penyiasatan kepada 10 pihak berkuasa penyeliaan asing di bawah Memorandum Persefahaman Pelbagai Huruf Pertubuhan Suruhanjaya Sekuriti Antarabangsa (IOSCO MMoU). - DagangNews.com