1,200 pelajar serlah kreativiti menerusi Score A Creative Learning Student Olympics anjuran Faber-Castell | DagangNews Skip to main content

1,200 pelajar serlah kreativiti menerusi Score A Creative Learning Student Olympics anjuran Faber-Castell

Andrew Woon (tengah) bergambar bersama sebahagian peserta dan guru pada pertandingan pertandingan Score A Creative Learning Student Olympics
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 14 Dis - Seramai 1,200 peserta dari 185 sekolah di seluruh negara bersaing dalam empat misi utama dalam menyerlahkan kreativiti menerusi pertandingan 'Score A Creative Learning Student Olympics', anjuran Faber-Castell sejak September 2022.

 

Pengarah Urusan Faber-Castell Malaysia, Andrew Woon berkata, program ini adalah sebahagian daripada komitmen mereka untuk membantu pelajar cara belajar dengan lebih baik. 

 

Beliau berkata, pihaknya mahu memperkasakan guru dan pelajar melalui program Pembelajaran Kreatif melalui Score A, yang mana semua orang akan terlibat dalam sesi interaktif menggunakan teknik dan aktiviti pembelajaran kreatif.

 

Jelasnya, mereka berharap 10 teknik dan kemahiran pembelajaran akan dibawa kembali ke dalam bilik darjah, membolehkan pelajar menunjukkan prestasi yang lebih baik di sekolah. 

 

"Kami mengagumi pengorbanan dan komitmen pelajar sepanjang pertandingan, dan kami gembira dapat menjadi sebahagian daripada perjalanan ini bersama mereka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Program Pembelajaran Kreatif mengikut Skor A bertujuan untuk meningkatkan teknik pengajaran guru dan proses pembelajaran pelajar serta menawarkan pendekatan serampang dua mata. 

 

Edisi Guru, yang bermula pada bulan Jun, melengkapkan guru dengan aplikasi praktikal teknik pembelajaran kreatif seperti emoji dan sekatan masa.

 

 

fabercastell

 

 

fabercastell

 

 

Selain sepuluh bengkel kemahiran belajar yang dikendalikan oleh jurulatih, lima pakar industri dengan kekuatan dan kepakaran berbeza dalam bidang akademik berkongsi aplikasi teknik.

 

Teknik-teknik ini telah dipindahkan kepada pelajar mereka untuk memupuk kreativiti dan memanfaatkan pembelajaran mereka di dalam bilik darjah dan di rumah. 

 

 

fabercastell

 

 

fabercastell

 

Para pelajar kemudiannya digalakkan untuk mengaplikasi dan menunjukkan teknik yang dipelajari menerusi pertandingan itu di seluruh negara. 

 

10 pelajar terbaik bagi kedua-dua kategori rendah dan menengah menerima hadiah wang tunai, hamper produk dan sijil penyertaan. - DagangNews.com