AmInvestment turunkan saranan saham MAHB kepada 'Kekal' | DagangNews Skip to main content

AmInvestment turunkan saranan saham MAHB kepada 'Kekal'

Oleh NABILA YASMIN RAZIB
nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 20 Okt. - AmInvestment Bank menurunkan saranan daripada 'Beli' kepada 'Kekal' bagi saham milik Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) berikutan kenaikan harga saham syarikat baru-baru ini, kerana pelabur menilai pemulihan perjalanan dengan pelonggaran sekatan perjalanan udara.

 

Dalam nota penyelidikannya, AmInvestment Bank turut mengunjurkan trafik penumpang Malaysia menurun 60% tahun ke tahun pada 2021, sebelum merekodkan peningkatan trafik yang lebih kukuh hampir 4 kali ganda tahun ke tahun pada 2022.

 

Katanya, ini disokong oleh pemulihan dari lalu lintas penumpang domestik yang diunjurkan bermula suku keempat 2021 dan seterusnya, serta pemulihan yang perlahan tetapi secara beransur-ansur dari lalu lintas penumpang antarabangsa.

 

"Kami percaya asas-asas MAHB tetap kukuh, berdasarkan pemulihan industri perjalanan udara dan pelancongan, yang kami percaya akhirnya akan mengembalikan pertumbuhan selepas pandemik COVID-19 secara beransur-ansur terkawal dengan program vaksinasi skala besar di seluruh dunia.

 

"Selain itu, kami berpendapat MAHB berada di landasan pemulihan memandangkan penguasaannya di segmen lapangan terbang tempatan dan pasaran yang signifikan di Turki; serta kedudukannya yang strategis dalam ekonomi, kami percaya ia memerlukan sokongan yang lebih kuat daripada pemegang taruh bagi  membantu mengatasi masalah pandemi dan kemerosotan bagi perjalanan udara," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

 

Sementara itu firma penganalisis itu turut mengekalkan unjuran pendapatan dan nilai saksama bagi saham MAHB sebanyak RM6.57 berikutan pasaran pelancongan Malaysia yang lebih kecil berbanding dengan Thailand, dan risiko operasi yang lebih tinggi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Sabiha Gokcen (ISG) MAHB di Istanbul, Turki. 

 

MAHB merekodkan sebanyak 21.9 juta trafik penumpang bagi 9 bulan pertama tahun ini dengan 4 juta daripadanya adalah dari Malaysia dan baki 17.9 juta dari pasaran Istanbul.

 

Jumlah itu merupakan penurunan 43% tahun ke tahun disebabkan kemerosotan hampir 84% dalam perjalanan penumpang domestik berikutan sekatan perjalanan disebabkan COVID-19.

 

Secara keseluruhan, jumlah lalu lintas penumpang untuk tempoh tersebut hanya 5% dan 66% daripada lalu lintas penumpang sebelum COVID-19 melanda. 

 

"Melangkah ke hadapan, kami optimis terhadap pemulihan lalu lintas penumpang di negara ini, dengan pembukaan semula sempadan antara negara dan peraturan yang santai untuk penduduk Malaysia yang diberi vaksin sepenuhnya untuk melakukan perjalanan ke luar negara bermula 11 Oktober 2021 dan seterusnya," katanya. -DagangNews.com