Memahami pemulihan layanan kerajaan Syria terhadap golongan Druze  | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 24 August 2023

Memahami pemulihan layanan kerajaan Syria terhadap golongan Druze 

 

 

 

SEPANJANG di Syria, saya cukup berkenan melihat golongan Druze, agama monoteistik dan Abrahamik. Syria mempunyai populasi Druzite terbesar di dunia dan ramai Druzite Syria juga tinggal di luar negara, khususnya di Venezuela, yang telah tinggal di sana sejak seratus tahun yang lalu.

 

Druze di Syria adalah agama minoriti yang penting. Menurut The World Factbook, Druze membentuk kira-kira 3.2 peratus daripada penduduk Syria (sehingga 2010), atau kira-kira 700,000 orang termasuk penduduk Bukit Golan. Druzites tertumpu di kawasan luar bandar, kawasan pergunungan di timur dan selatan Damsyik di kawasan yang dikenali secara rasmi sebagai Jabal al-Druze.

 

Druze adalah agama monoteistik Ibrahim yang merupakan cabang gnostik dan mazhab Neoplatonis Isma'ilisme, cabang Islam Syiah. Druze berkembang daripada agama Islam dan kini adalah agama yang bebas, terpisah daripada Islam.

 

Druzites mengikuti tafsiran batini atau esoterik Lima Rukun Islam. Beberapa ulama moden dan Mesej Amman mengenal pasti mereka sebagai Muslim.


 

druze

 


Walau bagaimanapun, sesetengah orang Islam tidak bersetuju, dengan menyatakan bahawa kerana mereka tidak mengamalkan tafsiran eksoterik, "berpuasa pada bulan Ramadan dan menunaikan haji ke Mekah. Oleh itu, mereka tidak dianggap oleh orang Islam sebagai Islam".

 

Druze mengikuti gaya hidup pengasingan di mana tiada penukaran dibenarkan, tidak keluar atau masuk, agama. Apabila Druze tinggal dalam kalangan penganut agama lain, mereka cuba bergaul, untuk melindungi agama mereka dan keselamatan mereka sendiri.

 

Sistem ini nampaknya berubah pada zaman moden, di mana lebih banyak keselamatan telah membolehkan Druze menjadi lebih terbuka tentang kepunyaan agama mereka.

 

Golongan Tanukhid telah merasmikan komuniti Druze di Syria apabila kebanyakan mereka menerima dan menerima pakai mesej baru yang dikhabarkan pada abad ke-11, kerana hubungan rapat kepimpinan mereka dengan khalifah Fatimiyyah al-Hakim bi-Amr Allah.

 

Dari segi sejarah, hubungan antara Druze dan Muslim telah dicirikan oleh penganiayaan yang sengit. Kepercayaan Druze sering diklasifikasikan sebagai cabang Isma'ili. Walaupun kepercayaan itu pada asalnya berkembang daripada Islam Ismaili, kebanyakan Druze tidak mengenal pasti sebagai Muslim, dan mereka tidak menerima rukun Islam yang lima.

 

Druze sering mengalami penganiayaan oleh rejim Muslim yang berbeza seperti Khilafah Syiah Fatimiyah, Empayar Uthmaniyyah Sunni, dan Mesir Eyalet.

 

Penganiayaan terhadap Druze termasuk pembunuhan beramai-ramai, merobohkan rumah sembahyang Druze dan tempat-tempat suci, dan memaksa masuk Islam. Itu bukan pembunuhan biasa dalam naratif Druze, ia bertujuan untuk menghapuskan seluruh masyarakat mengikut naratif Druze.


 

wainuiomata
Pada 1926, di bawah kepimpinan tentera Sultan Pasha al-Atrash, Druze memainkan peranan penting dalam perjuangan Syria untuk kemerdekaan daripada Perancis.

 


Komuniti Druze di Syria memainkan peranan penting dalam pembentukan negara moden Syria, dan walaupun mereka minoriti mereka memainkan peranan penting dalam kancah politik Syria.

 

Dalam tempoh empat dekad sejak Israel menguasai Dataran Tinggi Golan dengan berkesan, penduduk Druze di dataran tinggi gunung berapi itu telah bersungguh-sungguh mengekalkan identiti dan cara hidup Syria mereka.

 

Daripada papan tanda yang tidak memberi suku kepada bahasa Ibrani kepada ladang yang menghantar hasil mereka merentasi sempadan dan bukannya di jalan raya, pengunjung yang tajam mata dapat melihat bagaimana masyarakat telah menolak integrasi ke Israel secara menyeluruh, sebaliknya mengekalkan hubungan komersial, sosial dan akademik yang kukuh dengan Damsyik. .

 

Baik keadaan ekonomi penduduk Druze yang bertambah baik mahupun usaha bersepadu kerajaan Israel berturut-turut untuk memutuskan hubungan tersebut tidak membawa apa-apa perbezaan.

 

Walau bagaimanapun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, perubahan yang tenang telah berlaku. Selepas bertahun-tahun hampir-hampir penolakan tawaran kewarganegaraan Israel, bilangan Golan Druze yang memohon untuk menjadi warganegara Israel telah mula meningkat.

 

Sebab-sebab perubahan itu tidak sepenuhnya jelas, tetapi nampaknya berkaitan dengan perang saudara Syria, yang menjadikan hubungan dengan Damsyik lebih sukar untuk dikekalkan dan mengubah sikap terhadap rejim di Damsyik. Peralihan generasi mungkin juga sedang bermain, dengan ramai Golan Druze yang semakin dewasa hari ini terikat ke Syria hanya melalui cerita.

 

Tidak seperti Druze di utara Israel, yang sebahagian besarnya telah menerima pemerintahan Israel, Druze yang tinggal di Dataran Tinggi Golan terus mengekalkan hubungan rapat dengan Syria, walaupun selepas Israel menawan wilayah itu pada tahun 1967 dan secara berkesan menggabungkannya pada tahun 1981.

 

Daripada 21,000 Druze yang tinggal di empat bandar di Golan Israel, kira-kira 4,300 adalah warganegara Israel, termasuk beberapa yang mewarisi status daripada ibu bapa yang sebelum ini menerima kewarganegaraan.


 

wainuiomata

 


Rejim Syria secara aktif menggalakkan pemeliharaan hubungan rapat dengan Golan Druze, menyokong hubungan komersial dan membenarkan penduduk Druze di Golan belajar secara percuma di institusi akademik Syria. Terdapat penyatuan semula keluarga antara Druze di kedua-dua belah sempadan serta perkahwinan yang menghubungkan keluarga yang kini berada di dua negara bertelagah berasingan.

 

Druze telah memastikan secara terbuka menunjukkan kesetiaan mereka kepada rejim diktator Syria Bashar Assad, mengadakan demonstrasi dan protes secara berkala terhadap kawalan Israel ke atas dataran itu.

 

Di Syria, kebanyakan Druze tinggal di Jabal al-Druze, kawasan berceranggah dan bergunung-ganang di barat daya negara itu, yang lebih daripada 90 peratus didiami Druze; kira-kira 120 kampung secara eksklusif begitu.

 

Komuniti terkenal lain tinggal di Pergunungan Harim, pinggir bandar Damsyik Jaramana, dan di lereng tenggara Gunung Hermon. Sebilangan besar masyarakat Druze Syria secara sejarah tinggal di Bukit Golan, tetapi selepas peperangan dengan Israel pada tahun 1967 dan 1973, ramai daripada Druze ini melarikan diri ke bahagian lain di Syria.

 

Druze sentiasa memainkan peranan yang jauh lebih penting dalam politik Syria daripada yang dicadangkan oleh penduduknya yang agak kecil. Dengan komuniti lebih sedikit daripada 100,000 pada tahun 1949 atau kira-kira tiga peratus daripada penduduk Syria, Druze di pergunungan barat daya Syria membentuk kuasa yang kuat dalam politik Syria dan memainkan peranan utama dalam perjuangan nasionalis menentang Perancis.

 

Bilangan orang Druze di seluruh dunia adalah sekitar satu juta, dengan kira-kira 45% hingga 50% tinggal di Syria, 35% hingga 40% tinggal di Lubnan, dan kurang daripada 10% tinggal. di Israel; baru-baru ini terdapat diaspora Druze yang semakin meningkat.

 

Druze Syria adalah bahasa Arab dalam bahasa dan budaya, dan bahasa ibunda mereka ialah Bahasa Arab. Dialek Arab Druze, terutamanya di kawasan luar bandar, selalunya berbeza daripada dialek Arab Syria serantau yang lain.


 

wainuiomata

 


Kaum Druze tertumpu di kawasan luar bandar, kawasan pergunungan di timur dan selatan Damsyik di kawasan yang dikenali secara rasmi sebagai Jabal al-Druze.

 

Terdapat ramai Druze Syria juga tinggal di luar negara, terutamanya di Amerika Latin, yang telah tinggal di sana sejak seratus tahun yang lalu. Di Venezuela, terdapat kira-kira 60,000 Druze yang berasal dari Syria.

 

Dalam pada itu saya sempat berkenalan dengan Druze yang telah dianggap bukan Muslim tetapi persahabatan tetap persahabatan.  - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags