Tangani isu keciciran pelajar, golongan rentan perlu dibela | DagangNews Skip to main content

Tangani isu keciciran pelajar, golongan rentan perlu dibela

Kerajaan perlu memberi tumpuan menambah baik infrastruktur asas seperti kemudahan akses internet kepada pelajar luar bandar - Foto Bernama
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 24 Jan - Institut Masa Depan Malaysia (MASA) memohon kerajaan memberi tumpuan kepada golongan rentan dalam kalangan etnik minoriti seperti miskin bandar dan luar bandar supaya tidak tercicir daripada arus pendidikan dan pembangunan negara.

 

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Azril Mohd. Amin berkata, suatu pendekatan holistik dan inklusif perlu dirangka dan dilaksanakan pihak Kerajaan pasca pandemik terutama bagi menangani isu keciciran pelajar, selain memberi tumpuan menambah baik infrastruktur asas seperti kemudahan akses internet.

 


"MASA berharap agar pihak pembuat dasar mengambil langkah segera dan tuntas untuk mengenal pasti cabaran dan halangan pasca pandemik, seterusnya merangka dasar serta strategi yang sesuai bagi merealisasikan visi pendidikan untuk semua, sekali gus menjamin kelestarian pendidikan negara," katanya dalam kenyataan hari ini.

 


Azril dalam kenyataan turut mengucapkan Selamat Menyambut Hari Pendidikan Sedunia 2022, dengan tema sambutan tahun 'Mengubah Hala Tuju, Mentransformasi Pendidikan'.

 

Beliau berkata, tema untuk tahun keempat itu bertepatan dengan komitmen MASA dalam mengangkat peranan pendidikan sebagai salah satu tunjang pembangunan negara, serta menghayati peri pentingnya pendidikan untuk semua selaras dengan visi Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 dan matlamat Akta Pendidikan 1966.

 

 

MASA
Azril Mohd. Amin

 

 

"Tema ini turut menterjemahkan aspirasi dan solidariti global ke arah memastikan setiap kanak-kanak mendapat hak dan akses yang sewajarnya dalam bidang pendidikan, seperti digariskan Teras Keempat Matlamat Pembangunan Mampan (SDG). Ia juga meletakkan komitmen bersama untuk menyediakan pendidikan inklusif dan berkualiti, serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat," katanya.

 

Katanya, Malaysia kini di landasan tepat dalam mentransformasi pendidikan seiring dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) yang dilancarkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika menjadi Menteri Pendidikan. 

 

"Pelan ini cukup komprehensif dalam Konvensyen Hak Asasi Kanak-Kanak PBB Upaya (CRPD).

 

"Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) ke-73 mengisytiharkan sambutan khas ini mulai 2019, adalah menjamin pendidikan berkualiti untuk semua, di samping menyediakan sokongan holistik untuk mengembangkan potensi setiap kanak-kanak selaras dengan matlamat dan Konvensyen Hak Orang Kurang," katanya. - DagangNews.com