Syarikat dikesan terlibat perjanjian kartel ayam dijangka berdepan impak kewangan jika penalti dikenakan | DagangNews Skip to main content

Syarikat dikesan terlibat perjanjian kartel ayam dijangka berdepan impak kewangan jika penalti dikenakan

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 8 Ogos -  Syarikat pengisar makanan berkaitan bekalan ayam yang dikesan melanggar Seksyen 4 Akta Persaingan 2010 oleh Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC), Jumaat lalu dijangka berdepan impak dari segi kewangan sekiranya mereka didapati bersalah melanggar akta tersebut yang juga dikenali sebagai perjanjian kartel. 
 

Melalui perjanjian terbabit, kelima-lima syarikat itu dikesan menaikkan kuantum harga makanan ternakan ayam di negara ini antara 2020 hingga pertengahan 2022.

 

Kelima-lima syarikat itu ialah Dindings Poultry Development Centre Sdn Bhd; FFM Berhad; Gold Coin Feedmills (Malaysia) Sdn Bhd; Leong Hup Feedmill Malaysia Sdn Bhd dan PK Agro-Industrial Products (M) Sdn Bhd.

 

Menurut MIDF Research, berdasarkan seksyen 40(1) akta tersebut, jika MyCC telah menentukan bahawa seksyen 4 telah dilanggar selepas perbicaraan, suruhanjaya boleh mengenakan penalti kewangan tidak melebihi 10% daripada hasil kilang makanan kumpulan untuk tempoh yang berkaitan.

 

Firma itu berkata, dalam situasi keadaan kewangan terburuk, penalti kewangan yang dikenakan antara RM74.4 juta hingga RM744.4 juta berdasarkan penalti kewangan terhadap Leong Hup International Bhd. (anak syarikatnya, Leong Hup Feedmill Malaysia) antara 1 hingga 10% sejak awal 2020 hingga pertengahan 2022.

 

"Penalti kewangan ini akan mengheret turun hasil Leong Hup International bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY22) antara 0.9 hingga 9% manakala pendapatan bersih pula susut 63 hingga 633%," katanya dalam nota kajian hari ini.

 

Bagaimanapun, ia mengekalkan saranan 'neutral' terhadap Leong Hup International dengan harga sasaran pada 47 sen buat masa ini susulan penemuan MyCC itu masih di peringkat awal dan arahan yang dicadangkan masih belum diputuskan. 

 

"Namun, kami menyedari pemampatan margin akan berterusan dalam tempoh terdekat berikutan harga bahan mentah yang tinggi dan juga kawalan harga ayam dan telur di Malaysia," jelasnya.

 

 

Baca : MyCC : 5 pengeluar makanan ayam naikkan harga didapati langgar Akta Persaingan 2010 

 

 

malayan flour

 


Sementara itu, Malayan Flour Mills Bhd. dijangka berdepan penalti kewangan sehingga 10% kepada hasil syarikat susulan anak syarikatnya, Dindings Poultry Development Centre juga dikesan melanggar akta tersebut. 

 

Menurut AmInvestment Bank Research, berdasarkan pegangan Malayan Floir Mills sebanyak 51% dalam syarikat usaha sama itu, ia akan menyaksikan aliran keluar tunai sebanyak RM80.4 juta. 

 

"Ini akan menghakis anggaran untung bersih kumpulan sebanyak RM84.7 juta bagi FY22. Tetapi, dengan hanya sekali sahaja penalti, jika ada, untung bersihnya akan kembali pulih pada FY23," katanya. 

 

Oleh itu, ia mengekalkan saranan 'beli' terhadap Malayan Flour Mills dengan nilai wajar berubah pada RM1. 

 

"Walaupun terdapat risiko penalti kewangan, tetapi kami mengekalkan saranan kami, kerana tidak termasuk penalti kewangan, jika ada, kami percaya bahawa unit ternakan akan kembali mencatat untung pada FY22," katanya.

 

Bagi PPB Group pula, AmInvestment berkata, anak syarikat pegangan 80% miliknya, FFM turut dikesan melanggar Akta Persaingan 2010. 

 

Firma itu masih mengekalkan saranan 'beli' terhadap PPB tetapi menyemak turun harga sasarannya kepada RM19.30 berbanding RM19.90 sebelum ini dangan penarafan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) juga diturunkan kepada 3 bintang susulan dakwaan terlibat dalam perjanjian kartel ayam. 

 

Menurutnya, susulan 10% penalti dikenakan terhadap hasil pengilangan makanan ternakan, dijangka penalti dikenakan sebanyak RM34.1 juta.

 

"Anggaran ini mengambil kira pengilangan makanan ayam merangkumi 5% daripada perniagaan tani dan bijirin kumpulan yang menyumbang hasil sebanyak RM6.8 bilion bagi FY20 dan FY21. Penalti ini akan mengurangkan untung bersih PPB sebanyak 2.3% bagi FY22. 

 

Setakat 10.26 pagi ini, harga saham Leong Hup International kekal tidak berubah pda 52 sen manakala Malayan Flour Mills menokok 1.5 sen atau 2.46% kepada 62.5 sen, sebaliknya PPB susut 14 sen atau 0.85% kepada RM16.40 sesaham. - DagangNews.com