Pertikaian dengan George Kent bagi projek LRT3, MRCB dapat penyelesaian RM2.3 juta | DagangNews Skip to main content

Pertikaian dengan George Kent bagi projek LRT3, MRCB dapat penyelesaian RM2.3 juta

 

 

KUALA LUMPUR 27 Sept. - Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) telah menerima penyelesaian akhir (atau final award on costs) dari Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) pada Jumaat lalu bertarikh 22 September 2021, menurutnya dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini. 

 

"Dalam penyelesaian ini, penimbang tara telah memberikan, mengisytiharkan dan mengarahkan penentuan sepenuhnya dan kos yang perlu dibayar George Kent (Malaysia) Bhd. kepada MRCB sebanyak RM2.08 juta dan tambahan S$70,458.50 (kira-kira RM217,935)," katanya.  

 

AIAC menjadi perantara bagi pertikaian antara MRCB-George Kent melibatkan perjanjian pemegang saham (SHA) antara kedua-dua syarikat bertarikh 8 Jun 2015. 

 

Pertikaian itu berpunca daripada pilihan mendapatkan pembiayaan untuk MRCB George, yang ditubuhkan untuk melaksanakan projek pembinaan Transit Aliran Ringan (LRT3).

 

George Kent dan MRCB menandatangani SHA pada 8 Jun 2015 untuk membentuk syarikat usaha sama 50:50 bagi tender, melaksanakan dan menyelesaikan pembinaan talian LRT3 dari Bandar Utama, Petaling Jaya ke Johan Setia, Klang.

 

Modal saham terbitan dan berbayar syarikat usaha sama itu berjumlah RM10 juta, dengan George Kent Rail Sdn. Bhd. (dimiliki sepenuhnya oleh George Kent) dan MRCB Builders Sdn Bhd (dimiliki sepenuhnya oleh MRCB) masing-masing memegang kepentingan ekuiti 50%.

 

George Kent menyampaikan notis timbang tara kepada MRCB pada 2019 berikutan pertikaian itu.

 

Pada Mei lalu, George Kent didapati melanggar SHA berkenaan syarikat usaha sama (JVCo) dengan MRCB di bawah Peraturan Timbang Tara AIAC. - DagangNews.com