Perolehan suku pertama KPower susut 23%  | DagangNews Skip to main content

Perolehan suku pertama KPower susut 23% 

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 
nabila@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 29Nov -  KPower Bhd merekodkan penurunan 23% atau RM13.28 juta dalam perolehan suku pertama tahun kewangan 2021 kepada RM43.78 juta.

 

Dalam kenyataannya, Kpower berkata, Kumpulan mencatat keuntungan sebelum cukai berjumlah RM4.52 juta.

 

 

"Tunjang utama Kumpulan, segmen Aktiviti Berkaitan Pembinaan kekal sebagai penyumbang hasil terbesar pada suku pertama 2021 dengan RM39.65 juta, atau kira-kira 91% daripada jumlah hasilnya. 

 

"Ini, bagaimanapun, menunjukkan penurunan berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya disebabkan terutamanya oleh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan langkah kecemasan yang dikuatkuasakan oleh Kerajaan Malaysia dan Indonesia, yang mengganggu kemajuan pembinaan projek Kumpulan di kedua-dua negara kerana terdapat had bilangan tenaga kerja yang dibenarkan pada tapak dan jenis kerja yang dibenarkan dijalankan dalam tempoh tersebut," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Segmen logistik KPower mengambil alih kedudukan penyumbang hasil kedua terbesar dengan RM4.04 juta diperoleh daripada perkhidmatan pengangkutan yang disumbangkan daripada Chemtrax Sdn. Bhd.

 

Sementara itu Pengarah Urusan Kumpulan, Mustakim Mat Nun berkata, ketidakpastian dalam ekonomi global dan domestik, digabungkan dengan satu siri langkah pembendungan yang dikuatkuasakan untuk mengatasi penularan COVID-19 dan persekitaran perniagaan yang semakin meningkat di sekeliling telah mewujudkan persekitaran perniagaan yang mencabar kepada keseluruhan ekonomi, pasaran dan KPower khususnya. 

 

"Walaupun persekitaran yang mencabar ini, KPower kekal berdaya tahan seperti yang dicerminkan oleh keputusan positif yang terus dijananya.

 

"Kami kekal yakin dengan prospek kami kerana kami terus berusaha untuk mendapatkan projek baharu dan peluang perniagaan termasuk pelaburan berasaskan pemilikan aset, disokong oleh kehadiran serantau kami yang kukuh dalam segmen Tenaga dan Utiliti sementara kami pada masa yang sama mewujudkan sinergi antara semua segmen operasi perniagaan," katanya.

 

Walaupun KPower terlibat dalam tenaga hidro dan tenaga suria di bawah segmen tenaga mampan dan utiliti, Kumpulan juga berhasrat untuk mengukuhkan kedudukannya dalam segmen tenaga boleh diperbaharui (RE) dengan mewujudkan pusat sehenti untuk penyelesaian RE, yang melayani seluruh spektrum.

 

"Ini termasuk sisa-ke-tenaga dan tenaga angin serta mewujudkan dan mengukuhkan lagi kapasiti dan keupayaannya dalam pelaburan serta kerja reka bentuk dan pembinaan," katanya.  -DagangNews.com