Melaporkan urus niaga pasaran saham tidak patut jadi kesalahan jenayah - Datuk Seri Wong Chun Wai | DagangNews Skip to main content

Melaporkan urus niaga pasaran saham tidak patut jadi kesalahan jenayah - Datuk Seri Wong Chun Wai

Datuk Seri Wong Chun Wai
Artikel ini asalnya disiarkan di The Star pada 15 Sept 2022 dan dialih bahasa oleh DagangNews.com sebagai tanda solidariti dengan The Edge. - Editor

Ia satu ironi. Dua tahun lalu, The Edge memaparkan pendedahan mengenai sekumpulan individu, yang didakwa bertindak secara bersekongkol, telah mengumpulkan saham lebih 20 syarikat tersenarai awam, di mana mereka paling aktif didagangkan.

 

Mereka selalunya mempunyai turun naik yang besar dengan harga yang mendadak dan menurut akhbar kewangan tersebut, syarikat-syarikat itu semuanya dikaitkan dengan satu orang.

 

Sembilan daripada 21 syarikat yang disebutkan mempunyai pejabat mereka di blok pejabat di Petaling Jaya.

 

Laporan itu mendedahkan nama syarikat dan individu yang didakwa terlibat dan menunjukkan percanggahan.

 

The Edge berkata pihak berkuasa telah menyerbu pejabat berkenaan kerana disyaki terlibat dalam manipulasi saham murah (penny) di Bursa Malaysia.

 

Ia berkata kumpulan itu menguasai sebanyak 60 syarikat di Bursa Malaysia, mendakwa kawalan itu datang dari Hong Kong.

 

Tetapi hari ini - 2022, tiada sesiapa yang dinamakan oleh The Edge telah ditangkap atau didakwa oleh pihak berkuasa Malaysia.

 

Sebaliknya, bekas ketua pengarang The Edge Ahmad Azam Mohd Aris didakwa di Mahkamah Majistret atas tuduhan memfitnah jenayah berhubung laporan yang diterbitkan pada 2020 dan 2021 sepanjang tempoh perkhidmatannya.


 

azam
Ahmad Azam Mohd Aris bersama peguamnya di Mahkamah Majisteri Petaling Jaya pada 13 September 2022.

 


Editor penyumbang The Edge M. Shanmugam juga telah dinamakan sebagai tertuduh dalam salah satu kes.

 

Pertuduhan mahkamah yang dikenakan adalah paling luar biasa dan membingungkan.

 

Sepatutnya pihak yang terkilan, dalam kes ini, seorang ahli perniagaan, maka dia harus memfailkan saman sivil terhadap The Edge untuk sejumlah wang yang besar kerana imejnya telah didakwa telah tercalar.

 

Ia adalah pertikaian sivil dan kebanyakan organisasi media telah menerima ini sebagai sebahagian daripada risiko pekerjaan mereka.

 

Tetapi bukan sahaja The Edge malah semua organisasi media, berhak untuk bertanya mengapa polis dan pejabat Timbalan Pendakwa Raya (DPP) di Kuala Lumpur mengambil tanggungjawab dalam isu itu?

 

Sebenarnya, kita ingin mengetahui sama ada dakwaan yang dilaporkan oleh The Edge mempunyai asas dan apakah hasil siasatan, jika ada, kerana orang ramai berhak mengetahuinya.

 

Jika dakwaan itu tidak berasas, maka polis atau mana-mana pihak berkuasa harus memberitahu kita, bahawa artikel yang dikaji dengan baik tidak lebih daripada khayalan wartawan.

 

Sudah tentu, orang ramai, terutamanya pelabur kecil, yang kehilangan wang mereka, ingin tahu juga.

 

The Edge juga enggan menamakan wartawan yang terlibat dalam laporan itu, walaupun ditanya oleh polis, berkata "ia kerana kami mahu memastikan keselamatan wartawan kami maka kedua-dua artikel itu diterbitkan tanpa sebarang nama."

 

Kedua-dua artikel itu membawa byline kecil - The Edge Malaysia - bukannya nama individu.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Media Edge, Datuk Ho Kay Tat adalah tepat bila berkata bahawa ahli perniagaan itu harus menyaman The Edge, dan sudah tentu polis dan DPP harus menyampaikan mesej yang sama.

 

Memanglah kebebasan bersuara tidak bermakna lesen terbuka untuk memfitnah dan memfitnah sesiapa tetapi dalam pertikaian kandungan dua artikel ini, biarlah peguam dari kedua-dua pihak berjuang.

 

Sudah tentu, polis dan DPP mempunyai perkara yang lebih mendesak dan mendesak untuk ditangani, terutamanya dalam memburu penyangak sebenar.

 

Pertuduhan mahkamah terhadap Ahmad Azam dan Shanmugam telah menimbulkan rasa tidak senang dan marah organisasi media di negara ini.

 

Lagipun, jika ia boleh berlaku kepada Ahmad Azam dan Shanmugam, ia juga boleh berlaku kepada mana-mana daripada kita di media lain.

 

Lebih memburukkan, Ahmad Azam hanya diberitahu mengenai pertuduhan terhadapnya pada pukul 6.30 petang sebelum pertuduhan pada Selasa. Tetapi yang pasti, ahli media berdiri menyokong kedua-dua editor tersebut dan The Edge. - DagangNews.com

 

Wong Chun Wai merupakan Penasihat Kumpulan The Star sejak 1 Januari 2019 dan memiliki lebih 30 tahun pengalaman dalam industri media.

 

 

BACA JUGA: Mengapa kenakan pendakwaan terhadap editor berkaitan artikel yang telah mendedahkan manipulasi pasaran saham - TheEdgeMarkets.com