Sekatan AS akibatkan kerugian RM1.8 bilion terhadap pengeluar sarung tangan getah Malaysia - Margma | DagangNews Skip to main content

Sekatan AS akibatkan kerugian RM1.8 bilion terhadap pengeluar sarung tangan getah Malaysia - Margma

Eksport industri sarung tangan getah Malaysia ke AS kira-kira berjumlah 30% daripada jumlah keluaran

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Persatuan Pengeluar Sarung Tangan Getah Malaysia (Margma) menganggarkan industri sarung tangan Malaysia mengalami kerugian kira-kira RM1.8 bilion dari 2020 hingga 2022 akibat sekatan Kastam dan Perlindungan Sempadan (CBP) Amerika Syarikat ke atas enam syarikat sarung tangan.

 

Presiden Margma, Dr Supramaniam Shanmugam berkata, larangan import CBP untuk empat pemain industri sarung tangan, iaitu YTY Group, Smart Glove, Brightway Group dan Supermax Corp Bhd, akan ditarik balik "tidak lama lagi".

 

Sekatan yang dikenakan ke atas Top Glove Corp Bhd pada Julai 2020 telah ditarik balik pada September 2021. Sementara itu, WRP Asia Pacific Sdn Bhd, yang dikenakan perintah pelepasan penangguhan (WRO) pada September 2019, berkata sekatannya telah dimansuhkan pada Mac 2020.

 

“RM1.8 bilion adalah jumlah yang sangat konservatif,” kata Shanmugam dalam sidang akhbar pada Isnin selepas Majlis Getah Malaysia (MRC) melancarkan panduan baharunya untuk majikan menangani buruh paksa dalam industri getah di Malaysia.

 

“Oleh enam syarikat (yang disekat) dalam masa berbeza yang disusun berdasarkan eksport oleh Amerika. Kami mengira, ini adalah jumlah antara 2020 hingga 2022. Ia sangat kecil kerana kami meraih RM55 bilion pada 2021 sahaja pada kemuncak COVID-19 wabak.

 

“Tetapi adakah ia menyakiti kita? Ya, sudah tentu dari segi kewangan, kerana kami mengambil wang dari bahagian bawah untuk menyelesaikannya,” kata Shanmugam.

 

Beliau menyatakan bahawa eksport industri sarung tangan getah Malaysia ke AS kira-kira berjumlah 30% daripada jumlah keluaran.

 

Bagi pembayaran pemulihan yang dibuat oleh pemain industri kepada pekerja mereka yang terjejas antara 2020 hingga 2022, Shanmugam berkata ia "mudah mencecah RM350 hingga RM400 juta".

 

“Hampir semua syarikat dalam tahap yang berbeza [telah membayar], beberapa syarikat yang lebih kecil membayar secara senyap dan diketepikan. Kami mempunyai 75 ahli (dalam persatuan kami), kami meminta mereka semua untuk memastikan ini selesai … Saya tidak mempunyai nombor dengan saya tentang siapa yang melakukannya, tetapi saya tahu ramai yang melakukannya,” katanya.


 

Dr Supramaniam Shanmugam
           Dr Supramaniam Shanmugam

 


Shanmugam juga menekankan bahawa Margma akan bertemu pihak berkuasa AS di Washington DC pada Januari 2023 untuk perbincangan lanjut.

 

Beliau berkata persatuan itu juga akan menjadikan pematuhan sosial, dan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) cadangan jualan unik industri pada masa hadapan.

 

Ditanya 11 penunjuk buruh paksa Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) yang mana syarikat sarung tangan getah Malaysia sering didakwa, Shanmugam berkata "ikatan hutang" dan "lebih masa yang berlebihan".

 

“Kenapa lebih masa? Kerana wabak COVID-19. Kami telah dipanggil oleh pelbagai kerajaan dari pelbagai negara kerana mereka memerlukan sarung tangan,” katanya. - DagangNews.com