Pakej 'Bundle' produk kewangan Islam perlu dibentuk | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 29 August 2023

PAKEJ `BUNDLE' PRODUK KEWANGAN ISLAM PERLU DIBENTUK

 

 

 

PROSES reka bentuk dan pembangunan produk kewangan Islam adalah pendekatan sistematik untuk mencipta produk baharu atau menambah baik produk sedia ada untuk mencapai maqasid Syariah.

 

Ia adalah langkah yang membantu mengubah idea menjadi produk madani yang memenuhi keperluan pelanggan dan menambah nilai kepada pasaran.

 

Walaupun spesifikasi boleh berbeza-beza bergantung pada industri dan kerumitan produk.

 

Penulis pada minggu lepas telah menghadiri kelas anjuran Association of Shariah Advisors in Islamic Finance (ASAS) yang antara topik yang dibahas adalah mereka bentuk produk baharu serta menggabungkan beberapa produk kewangan Islam dalam satu pakej.


 

iktisad

 


Berikut adalah antara perkara yang penting dalam usaha mereka bentuk produk kewangan Islam yang dipelajari penulis:

 

  • Penjanaan idea sepatutnya bermula dengan menjana idea untuk produk baharu atau penambahbaikan kepada produk yang sedia ada. Ini boleh datang daripada pelbagai sumber seperti maklum balas pelanggan, penyelidikan pasaran, sumbang saran dalaman atau kemajuan teknologi.

     
  • Penapisan idea pula akan dinilai berdasarkan faktor seperti potensi pasaran, kebolehlaksanaan teknikal, ketersediaan sumber dan penjajaran dengan strategi syarikat.

     
  • Pembangunan produk melibatkan mencipta reka bentuk terperinci, kejuruteraan produk dan membina prototaip. Ujian berulang dan penghalusan dijalankan untuk memastikan produk memenuhi piawaian prestasi dan kualiti.

     
  • Manakala pengujian konsep pula akan diperhalusi dan diubah menjadi representasi produk yang lebih terperinci. Konsep sering dikemukakan kepada bakal pelanggan untuk maklum balas dan untuk menilai minat dan reaksi mereka.

     
  • Analisis bisnes yang menyeluruh tentang daya maju kewangan produk yang berpotensi termasuk faktor seperti kos pengeluaran, harga, potensi volum jualan dan jangkaan margin keuntungan dipertimbangkan untuk menentukan sama ada produk itu berdaya maju dari segi kewangan.

     
  • Proses ujian dan pengesahan dengan prototaip yang diuji dengan ujian yang ketat untuk mengenal pasti dan membetulkan sebarang kecacatan reka bentuk, isu fungsi atau kebimbangan keselamatan.

     
  • Ujian pasaran dengan produk diperkenalkan kepada segmen pasaran terhad untuk mengumpulkan lebih banyak maklum balas dan menilai prestasinya dalam keadaan dunia sebenar. Ini membantu mengenal pasti sebarang pelarasan akhir yang perlu dibuat.

     
  • Pengkomersialan perlu dilengkapi dengan strategi pemasaran, reka bentuk pembungkusan dan saluran pengedaran dimuktamadkan untuk melancarkan produk di pasaran.

     
  • Seterusnya produk akan dilancarkan secara rasmi di pasaran dengan strategi pemasaran dan jualan yang jelas. Usaha pengiklanan, promosi dan pengedaran dilaksanakan untuk mencapai khalayak sasaran dengan berkesan.

     
  • Penilaian selepas pelancaran juga amat penting. Maklum balas pelanggan, data jualan dan metrik prestasi lain dikumpul dan dianalisis untuk menentukan kejayaan produk dan mengenal pasti bidang untuk penambahbaikan.

     
  • Penyelenggaraan dan penambahbaikan produk berdasar kepada maklum balas pengguna dan perubahan arah aliran pasaran perlu diutamakan. Ini boleh melibatkan pengeluaran versi baharu, menawarkan peningkatan atau menangani sebarang isu yang timbul.

 

 

iktisad

 


Bundle

Usaha untuk pakej produk (bundling) adalah strategi pemasaran di mana pelbagai produk atau perkhidmatan digabungkan dan dijual bersama dalam satu pakej, selalunya pada harga diskaun.

 

Penggabungan boleh memberikan pelbagai manfaat kepada pelanggan dan perniagaan, termasuk peningkatan persepsi nilai, keputusan pembelian yang dipermudahkan dan jualan yang berpotensi lebih tinggi.

 

Dari persepsi nilai bundling membolehkan pelanggan melihat nilai yang lebih besar dalam pakej berbanding dengan membeli item individu secara berasingan. Ini boleh menjadikan tawaran lebih menarik dan menggalakkan pelanggan membuat pembelian.

 

Selain itu, ia dapat menyelesaikan masalah kepada pelanggan yang sering berhadapan dengan pelbagai pilihan, yang boleh menyebabkan keletihan membuat keputusan. Bundling dapat memudahkan proses membuat keputusan dengan menawarkan gabungan produk yang telah dipilih, menjadikannya lebih mudah untuk pelanggan memilih.

 

Untuk peniaga bundling boleh membawa kepada peningkatan jumlah jualan, kerana pelanggan mungkin tertarik untuk membeli lebih banyak produk daripada yang mereka inginkan disebabkan oleh penjimatan yang dirasakan.

 

Apabila jualan bertambah maka peniaga dapat mengosongkan lebihan inventori produk tertentu dengan menggandingkannya dengan item yang lebih popular.

 

Dalam lain perkataan, dengan menggabungkan produk yang kurang popular atau baru diperkenalkan dengan produk yang mantap, perniagaan boleh meningkatkan keterlihatan dan jualan produk yang kurang popular.

 

Bundling juga dipercayai membawa kepada sikap kesetiaan dan kepuasan pelanggan terutamanya jika produk yang dibundel disesuaikan dengan pilihan mereka.


 

iktisad

 


Rumusan

Hasil daripada perbincangan dan perbahasan selama 5 hari, penulis menyimpulkan beberapa perkara yang mampu menjadikan bundling lebih berkesan.

 

  1. Produk yang digabungkan haruslah relevan antara satu sama lain dan harus memenuhi keperluan dan keutamaan pelanggan.

  2. Penetapan harga pakej adalah penting. Harga sepatutnya menawarkan diskaun yang mencukupi untuk menarik pelanggan, sambil memastikan keuntungan untuk perniagaan.

  3. Penetapan harga yang telus membantu membina kepercayaan.

  4. Pertimbangkan untuk bundle produk berbeza untuk segment pelanggan yang berbeza berdasarkan pilihan dan gelagat pembelian mereka.

  5. Berikan pelanggan fleksibiliti dan pilihan untuk menyesuaikan dengan selera mereka.

  6. Pemantauan prestasi tawaran dan bersedia untuk melaraskan kandungan pakej, harga dan strategi pemasaran berdasarkan maklum balas pelanggan dan arah aliran pasaran.

 

Produk yang dipakej dengan baik boleh menjadi senjata mantap dalam pemasaran dan jualan apabila dilaksanakan secara strategik.

 

Walau bagaimanapun, perniagaan harus menganalisis dengan teliti khalayak sasaran, penawaran produk dan dinamik pasaran mereka sebelum melaksanakan strategi penggabungan produk ini terutamanya apabila ia berkaitan dengan produk kewangan Islam yang bertunjang kepada kehendak syariah. - DagangNews.com

 

 


Dr Razli Ramli merupakan Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) Universiti Teknologi Malaysia dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

parafrasa

 

Portfolio Tags