Revolusi Blockchain: Teknologi Inovatif untuk masa hadapan lebih selamat, telus | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Eksponen - 25 October 2023

Revolusi Blockchain: Teknologi Inovatif untuk masa hadapan lebih selamat, telus

 

 

 

DALAM dunia di mana teknologi adalah penggerak di sebalik inovasi, satu teknologi telah menonjol kerana fleksibiliti dan potensinya untuk mengubah dunia: blockchain.

 

Meskipun terkenal dengan peranannya dalam penciptaan matawang kripto, teknologi blockchain kini melangkah lebih jauh daripada asalnya dan kini mempunyai potensi untuk diaplikasikan dalam pelbagai industri.

 

Tetapi apakah itu teknologi blockchain?

 

Memahami Teknologi Blockchain

Teknologi Blockchain adalah sistem lejar diedarkan yang merekodkan transaksi di seluruh rangkaian komputer, mewujudkan rekod data yang selamat dan tidak berubah.

 

Tidak seperti sistem terpusat tradisional, di mana satu entiti mengawal data, blockchain beroperasi secara desentralisasi. Ia terdiri daripada rantaian blok, masing-masing mengandungi senarai transaksi.

 

Blok-blok ini dihubungkan bersama mengikut urutan kronologi, membentuk rantaian berterusan.

 

Ciri-Ciri Utama Teknologi Blockchain

 

  1. Sistem Lejar Teragih: Pada terasnya, blockchain ialah sistem lejar teragih, yang bermaksud ia adalah pangkalan data yang tidak disimpan pada pelayan pusat tunggal tetapi tersebar merentasi rangkaian komputer. Setiap komputer (nod) dalam rangkaian mempunyai salinan keseluruhan blockchain, memastikan bahawa tidak ada satu titik kegagalan. Seni bina desentralisasi ini adalah salah satu ciri blockchain yang paling penting dalam menjamin ketelusan dan keselamatan data.

 

  1. Rekod Tidak Berubah: Transaksi data yang direkodkan pada blockchain adalah sangat sukar untuk diubah atau dihapuskan. Ini menjadikan rekod data tersimpan boleh dipercayai dan kalis gangguan. Kebolehubahan ini dicapai melalui proses kriptografi yang melibatkan hashing (menukar data menjadi rentetan watak bersaiz tetap) dan menghubungkan setiap blok dengan yang sebelumnya. Sebarang perubahan kepada satu blok memerlukan perubahan semua blok berikutnya, ini menjadikan ia sangat sukar dilakukan dengan komputer.

 

  1. Ketelusan: Salah satu prinsip utama blockchain adalah ketelusan. Semua urus niaga yang ditambahkan ke blockchain dapat dilihat oleh setiap pengguna dalam rangkaian. Ketelusan ini dikekalkan sambil melindungi privasi pengguna dengan menggunakan alamat kriptografi dan bukannya maklumat peribadi. Hasilnya, pengguna dapat melihat transaksi dan mengesahkannya, tetapi pengguna tidak semestinya tahu siapa sebenarnya yang berada di belakang setiap alamat.

 

  1. Keselamatan Melalui Kriptografi: Blockchain menggunakan teknik kriptografi untuk mendapatkan data. Setiap pengguna dalam rangkaian mempunyai sepasang kunci kriptografi; kunci awam dan kunci peribadi. Kunci awam digunakan untuk menghasilkan alamat unik di blockchain, sementara kunci peribadi dirahsiakan dan digunakan untuk menandatangani dan mengesahkan transaksi. Kriptografi memastikan keselamatan dan kesahihan transaksi, menjadikannya sangat mencabar bagi pihak yang tidak dibenarkan untuk mengubah atau memalsukan transaksi.

 

Bukan Sekadar Teknologi Matawang Kripto

Aplikasi teknologi blockchain yang paling terkenal adalah dalam bidang matawang kripto, seperti Bitcoin dan Ethereum, di mana ia memainkan peranan penting dalam mendapatkan dan mengekalkan rekod transaksi.

 

Namun, potensi blockchain sebenarnya tidak terhad. Ia menjangkaui apa yang tersedia pada teknologi matawang kripto. Blockchain dengan ciri utamanya, kebolehubahan, merupakan ‘game changer’ kepada teknologi inovatif ini.

 

Kebolehubahan menjadikan blockchain sebagai teknologi yang berkuasa untuk mengekalkan integriti dan ketelusan data dalam pelbagai industri.

 

Antara potensi kegunaan blockchain dalam pelbagai industri adalah seperti berikut:

 

Pengurusan Rantaian Bekalan

Dalam bidang pengurusan rantaian bekalan, blockchain mewujudkan ekosistem yang telus dan selamat. Ia membolehkan syarikat mengesan pergerakan barangan dari lokasi asal ke destinasi yang dituju. Ini bukan sahaja mengurangkan kemungkinan penipuan dan pemalsuan tetapi juga memastikan kualiti dan keaslian produk.

 

Sebagai contoh, jika pembeli membeli seutas tas tangan mewah. Dengan teknologi blockchain, pembeli dapat mengesan status pesanannya termasuk perjalanan tas tangan mewah itu dari kilang ke kedai, mengesahkan kesahihannya setiap langkah perjalanannya. Ini bukan sahaja meningkatkan keyakinan pengguna tetapi juga mengurangkan penjualan barangan palsu di pasaran.

 

Penjagaan Kesihatan

Dalam sektor penjagaan kesihatan, privasi dan keselamatan data pesakit adalah sangat penting. Teknologi Blockchain dapat meningkatkan keselamatan dan kebolehoperasian rekod kesihatan melalui penyediaan rekod kesihatan elektronik (EHR).

 

EHR berpotensi untuk mengubah industri penjagaan kesihatan dengan menyediakan cara yang selamat dan cekap untuk menguruskan data pesakit. Dengan blockchain, pesakit mempunyai kawalan ke atas siapa yang boleh mengakses data kesihatan mereka. Ini seterusnya melindungi privasi rekod kesihatan mereka dari jatuh ke tangan yang tidak bertanggungjawab.

 

Manakala, penyedia penjagaan kesihatan, boleh mengakses sejarah perubatan pesakit yang lengkap dan terkini dengan selamat, yang membawa kepada penjagaan pesakit yang lebih baik.

 

Sistem Pengundian

Blockchain juga mempunyai potensi untuk merevolusikan sistem pengundian dengan cara memastikan proses pengundian dilaksanakan dengan lebih efektif dan efisien, Ini termasuk proses pembuangan undi dengan selamat dan pengiraan undi dikira dengan tepat.

 

Ia secara langsung boleh menghapuskan kebimbangan mengenai penipuan proses pengundian sedia ada dan meningkatkan kepercayaan dalam proses demokrasi. Faktor kepercayaan dalam sistem pengundian adalah penting, dan ciri kebolehubahan blockchain memainkan peranan penting dalam memastikan integriti pilihan raya.

 

Melalui teknologi blokchain, pengundi boleh membuang undi dari rumah dengan keyakinan bahawa ia akan direkodkan dengan selamat dan dikira dengan tepat. Teknologi blockchain boleh merealisasikan proses pengundian digital ini dengan menyediakan lejar undi yang telus dan kalis gangguan.

 

Hartanah

Transaksi hartanah melibatkan pelbagai perantara, yang boleh membawa kepada ketidakcekapan dan penipuan. Dengan blockchain, urus niaga hartanah boleh dipermudahkan, menjadikan proses lebih telus dan cekap. Rekod hartanah dapat disimpan dengan selamat di blockchain, mengurangkan risiko transaksi penipuan dan memastikan ketepatan rekod pemilikan.

 

Kontrak Pintar

Kontrak pintar mempunyai potensi untuk merevolusikan cara kontrak dilaksanakan. Kontrak pintar ialah kontrak dengan terma perjanjian yang ditulis terus ke dalam kod dan akan terlaksana secara automatik apabila syarat yang telah ditetapkan dipenuhi. Ia boleh digunakan dalam pelbagai industri, daripada sektor insurans kepada sektor hartanah, untuk mengautomasikan dan menjamin ketelusan serta ketepatan setiap transaksi.

 

Revolusi Teknologi Inovatif Masa Hadapan

Teknologi blockchain telah bergerak jauh melebihi peranan asalnya dalam matawang kripto. Ia berpotensi untuk membentuk semula industri untuk masa hadapan yang lebih telus, cekap, dan selamat. Tidak dinafikan, teknologi blockchain ini bakal mengubah cara kita berinteraksi dengan teknologi, wang, dan dunia di sekeliling kita.

 

Tetapi persoalannya... Adakah kita sudah bersedia? - DagangNews.com

 

 
Wan Mohd Farid Wan Zakaria adalah Pensyarah Kanan Fakulti Pengurusan & Perniagaan UiTM Cawangan Johor, Kampus Segamat

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL EKSPONEN

 

 

dagangnews

 

Portfolio Tags