Gentari, EVC lancar pengecas EV 359 kW pertama di Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

Gentari, EVC lancar pengecas EV 359 kW pertama di Asia Tenggara

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 30 Nov - Anak syarikat Petronas, Gentari Sdn Bhd (Gentari) melancarkan pengecas awam 350 kilowatt (kW) yang pertama beroperasi di Asia Tenggara untuk kenderaan elektrik (EV) di X Park Sunway Serene yang terletak di Zon Perindustrian Perdagangan Bebas Sungai Way, Selangor.

 

Hab pengecas EV, yang dilancarkan oleh Gentari dengan kerjasama EV Connection Sdn Bhd (EVC), terdiri daripada satu pengecas super 350 kW, pengecas awam terpantas di Asia Tenggara, serta dua pengecas pantas DC dan lima pengecas AC.

 

X Park juga merupakan hab pengecasan EV pertama di Malaysia yang dilesenkan oleh Suruhanjaya Tenaga (EC), yang memastikan keselamatan struktur dan operasi kemudahan itu dengan tujuan untuk meningkatkan keyakinan terhadap ekosistem pengecasan EV Malaysia. 

 

Hab pengecasan Gentari dan EVC akan datang yang sedang dalam pembinaan di Bangi Golf Resort juga menerima lesen daripada EC.

 

Ketua Pegawai Mobiliti Hijau Gentari, Shah Yang Razalli berkata, hab pengecasan berkelajuan tinggi baharu Gentari di X Park Sunway Serene dijangka menyumbang secara signifikan ke arah menyokong ekosistem EV yang berdaya maju dengan meningkatkan keyakinan rangkaian untuk pemandu EV dengan tumpuan pada pengalaman pengecasan bandar.

 

"Sebagai sistem pengecasan pertama yang dilesenkan oleh EC, kami berbesar hati menyokong usaha menyeragamkan dan mentadbir sektor mobiliti hijau Malaysia yang sedang berkembang pesat, ke arah meningkatkan keyakinan pengguna. 

 

"Gentari juga berbesar hati untuk menjadi yang pertama menawarkan mekanisme penetapan harga berasaskan kilowatt jam (kWj) yang saksama, menunjukkan minda memusatkan pelanggan pasukan kami dan kepantasan untuk bertindak," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

 

gentari
                                                              Shah Yang Razalli

 

 

Pengarah Urusan EVC, Lee Yuen How pula berkata, mereka berharap penyediaan pelbagai infrastruktur pengecasan pantas mampu milik dan boleh diakses di X Park, Bangi Golf Resort dan pemasangan berlesen masa depan di seluruh negara akan membantu merangsang kadar penggunaan EV dalam kalangan rakyat Malaysia. 

 

"Lokasi di Sungai Way ini mempunyai kedudukan yang baik untuk memberi perkhidmatan kepada pengguna EV kediaman dan perniagaan di sekitar Petaling Jaya yang mencari kemudahan pengecasan yang boleh dipercayai dan mudah dengan masa pengecasan yang lebih singkat. 

 

"X Park juga dilengkapi dengan pilihan makanan dan minuman (F&B) serta hiburan yang ditawarkan untuk kemudahan pemandu semasa mereka mengecas EV mereka," katanya.

 

Dengan hab akan datang di Kelab Golf Bangi tidak lama lagi untuk menyertai rangkaiannya, Gentari memberi tumpuan untuk menawarkan gabungan hab di kawasan trafik tinggi yang bergerak pantas seperti X Park serta destinasi riadah seperti Kelab Golf Bangi, untuk menggabungkan EV dengan lancar mengecas dengan aktiviti rutin lain.

 

Sejak diperkenalkan pada Jun 2022, Gentari telah mencapai kemajuan ketara dalam memberikan keyakinan rangkaian dalam kalangan pengguna EV dengan menggunakan 117 titik pengecasan di 20 lokasi di Malaysia dan sejumlah 133 titik pengecasan di India. 

 

Dengan misi untuk menjadi penyedia penyelesaian mobiliti hijau pilihan Asia Pasifik, Gentari menyasarkan untuk menguasai 10% bahagian pasaran (kira-kira 25,000 mata pengecasan berdasarkan anggaran semasa) merentasi pasaran utama di Asia Pasifik menjelang 2030.

 

Pada jangka pertengahan, Gentari menyasarkan untuk memasang 9,000 tempat pengecasan awam menjelang 2026, dengan kehadiran berlabuh di Malaysia dan India. - DagangNews.com