Sunsuria dan Icon Group bentuk kerjasama tingkatkan penjagaan kanser bagi rakyat Malaysia | DagangNews Skip to main content

Sunsuria dan Icon Group bentuk kerjasama tingkatkan penjagaan kanser bagi rakyat Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Sept - SSunsuria Berhad menerusi anak syarikatnya, Sunsuria Healthcare dan Icon Group bekerjasama menubuhkan Icon Sunsuria Sdn. Bhd. bagi meningkatkan taraf penjagaan kanser bagi rakyat Malaysia menerusi Pusat Kanser Icon.

 

Kerjasama itu bertujuan menyediakan akses kepada penjagaan kanser berkualiti dan meningkatkan kesejahteraan pesakit serta keluarga mereka, dengan menubuhkan pusat kanser di seluruh Malaysia melalui perkongsian strategik dengan pengendali penjagaan kesihatan tempatan.

 

Pusat Kanser Icon membawa rangkaian perkongsian pengetahuan antarabangsa yang terdiri daripada lebih 300 pakar onkologi dan rakan kongsi industri kanser, bersama-sama dengan pendekatan terkini dalam penyelidikan klinikal, teknik rawatan dan ubat-ubatan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sunsuria Healthcare, Audrey Ooi berkata, Ikon Sunsuria berhasrat untuk memanfaatkan sumber ini untuk menawarkan hospital dan pesakit tempatan akses yang lebih luas kepada ujian klinikal antarabangsa, serta ubat dan teknologi proprietari baharu.

 

"Kami teruja untuk mengembangkan rangkaian pusat kanser kami secara strategik dengan bekerjasama dengan pengendali penjagaan kesihatan tempatan, doktor dan pakar di seluruh negara.

 

"Dengan menerima pendekatan komprehensif untuk penjagaan kanser, daripada diagnosis rawatan, kami berhasrat untuk membawa penjagaan kanser bertaraf dunia yang terkini ke rantau ini," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Icon Group menerusi Pusat Kanser Icon sebagai komponen utama, menyampaikan spektrum perkhidmatan yang komprehensif termasuk onkologi perubatan, onkologi radiasi, hematologi, farmasi dan kemoterapi.

 

Sebagai penyedia penjagaan kanser bersepadu yang terkemuka di Australia, Kumpulan telah mengembangkan jejak globalnya untuk merangkumi lebih 50 pusat kanser di seluruh Australia, New Zealand, Tanah Besar China, Hong Kong, Singapura dan Vietnam. 

 

Pusat Kanser Icon akan membawa kepakaran klinikal dan kepimpinan penjagaan kesihatan yang meluas sebagai pemegang saham majoriti Icon Sunsuria, bekerja bersama Sunsuria Healthcare sebagai rakan kongsi Malaysia yang dipercayai. - DagangNews.com