Sarawak labur lebih RM10 bilion jadikan Bintulu sebagai hab pemindahan gas masam bersepadu | DagangNews Skip to main content

Sarawak labur lebih RM10 bilion jadikan Bintulu sebagai hab pemindahan gas masam bersepadu

Tan Sri Abang Johari Openg menandatangani plak peringatan disaksikan oleh Siti Sulaiman pada majlis pecah tanah Fasa 1 hab gas masam SISGES untuk Gas Pesisir Rosmari-Marjoram Bintulu Shell Loji di Tanjung Kidurong, Bintulu pada 21 September 2023.

BINTULU 21 Sept — Premier Tan Sri Abang Johari Openg berkata kerajaan negeri melabur lebih RM10 bilion untuk menjadikan Bintulu sebagai hab Sistem Pemindahan Gas Masam Bersepadu Sarawak (SISGES) di Sarawak.

 

Beliau berkata pembangunan hab gas masam SISGES baharu, pelaburan asas berbilion dolar dalam Taman Perindustrian Petrokimia (PIP) di Tanjung Kidurong.

 

“Gas masam dahulunya dianggap tidak menguntungkan untuk dibangunkan kerana prosesnya mahal tetapi teknologi baharu telah mengurangkan kos dengan ketara,” katanya pada majlis pecah tanah Fasa 1 hab gas masam SISGES untuk Gas Pesisir Rosmari-Marjoram Bintulu Shell Loji di Tanjung Kidurong hari ini.

 

Beliau menyatakan bahawa Shell membawa banyak pengetahuan teknikal dan amalan terbaik dalam pengeluaran dan pemprosesan gas masam, yang diperoleh daripada pengalaman operasi selama beberapa dekad di pelbagai bahagian dunia seperti Kanada dan Timur Tengah.

 

“Melalui projek Rosmari-Marjoram, Shell akan membangunkan kepakaran tempatan dalam pengeluaran dan pemprosesan gas masam yang selamat,” kata beliau.

 

Beliau juga menyatakan bahawa platform Rosmari-Marjoram akan bergantung kepada tenaga solar dan loji gas darat untuk mendapatkan tenaganya daripada grid Sarawak Energy Berhad (SEB), memastikan pergantungan 100% pada kuasa hidroelektrik bersih yang diperakui melalui sijil tenaga boleh diperbaharui (REC). 

 

Abang Johari berkata kerajaan Sarawak secara konsisten menekankan bahawa pembangunan ekonomi tidak boleh sekali-kali mengorbankan alam sekitar, sambil menyatakan bahawa Shell bekerjasama dengan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dalam penyelidikan biodiversiti, mencerminkan komitmennya yang tidak berbelah bahagi terhadap perlindungan alam sekitar.

 

Pengerusi Negara Shell Malaysia dan Naib Presiden Kanan Huluan Siti Sulaiman, dalam ucapannya, berkata Rosmari-Marjoram adalah pelaburan berbilion-bilion dan salah satu pelaburan terbesar Sarawak Shell Berhad di negeri ini.

 

Beliau berkata Platform Rosmari-Marjoram terletak 200km dari pantai Sarawak dan di dalam Taman Negara Luconia Shoals di mana mamalia migrasi, penyu dan terumbu karang boleh ditemui.

 

Beliau berkata Loji Gas Pesisir Bintulu Rosmari-Marjoram akan menjadi pelabur nombor satu di Sarawak.

 

Siti berkata ia akan dikuasakan terutamanya oleh tenaga boleh diperbaharui, menggunakan kuasa solar luar pesisir manakala kuasa hidroelektrik darat akan dibekalkan oleh SEB. - DagangNews.com