QSR sahkan penutupan sementara kedai KFC, langkah tangani kos semakin meningkat | DagangNews Skip to main content

QSR sahkan penutupan sementara kedai KFC, langkah tangani kos semakin meningkat

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 30 April - Susulan laporan lebih 100 cawangan KFC telah ditutup buat sementara waktu selepas kira-kira setengah tahun gerakan boikot, QSR Brands (M) Holdings Bhd dan KFC Holdings (M) Bhd (KFC Malaysia) mengesahkan operasi restoran syarikat itu ditutup sementara.

 

Langkah itu dibuat bagi menguruskan kos perniagaan yang semakin meningkat di tengah-tengah keadaan ekonomi yang mencabar, dan untuk memberi tumpuan kepada zon perdagangan penglibatan tinggi.

 

Pekerja dari kedai yang terjejas telah ditawarkan peluang untuk berpindah ke kedai yang beroperasi untuk mengoptimumkan sumber di zon perdagangan dengan penglibatan pelanggan yang lebih tinggi, kata mereka dalam satu kenyataan bersama yang mengesahkan penutupan cawangan itu.

 

 

kfc

 

 

"Menyumbang secara positif kepada masyarakat Malaysia, memelihara kecintaan jenama terhadap KFC dan melindungi pekerja jenama itu semuanya menjadi keutamaan organisasi.

 

 

"Pekerja dari cawangan yang terjejas ditawarkan peluang untuk berpindah ke kedai operasi yang lebih sibuk sebagai sebahagian daripada usaha pengoptimuman semula syarikat. 

 

“Sebagai sebuah syarikat yang telah berkhidmat kepada rakyat Malaysia selama lebih 50 tahun, tumpuan kekal pada penyediaan produk dan perkhidmatan berkualiti kepada pelanggan, sambil menyumbang secara positif kepada ekonomi Malaysia melalui jaminan pekerjaan untuk 18,000 ahli pasukan di Malaysia, di mana, kira-kira 85% adalah orang Islam.

 

"QSR Brands terus menjadi antara pembayar cukai terbesar di Malaysia dan berbangga kerana dapat memberi kembali kepada masyarakat melalui KFC Add Hope dan Dana Zakat Wakalah," kata kenyataan itu.

 

Mereka juga menyatakan keyakinan kukuh bahawa rakyat Malaysia akan mengiktiraf "akar umbi Malaysia, keikhlasan kami dan kerja keras kami dalam menyumbang kepada ekosistem Malaysia".

 

 

 

 

Nanyang Siang Pau melaporkan lebih awal semalam, lebih 108 kedai KFC telah digantung di seluruh negara pada petang 27 April, memetik maklumat daripada Peta Google, berikutan gerakan boikot yang sengit yang menjejaskan bukan sahaja KFC tetapi beberapa jenama global lain seperti Starbucks dan McDonald's, disebabkan tuduhan menyokong atau hubungan mereka dengan Israel di tengah-tengah konflik yang berterusan di Gaza.

 

BACA Boikot akibatkan lebih 100 kedai KFC gantung operasi harian, kata Nanyang

 

Kelantan paling teruk terjejas dengan hampir 80% atau sehingga 21 cawangan menghentikan operasi mereka buat sementara waktu, diikuti 15 cawangan di Johor, kata Nanyang Siang Pau.

 

Terdapat lebih 600 cawangan KFC di Malaysia, menurut laman web KFC Malaysia.

 

 

QSR

 

 

QSR Brands, yang memiliki dan menjalankan francais KFC di Malaysia, dimiliki oleh Johor Corp iaitu sayap pelaburan negeri Johor, dengan 55.63% pegangan dipegang melalui Massive Equity Sdn Bhd.

 

QSR juga mengendalikan restoran di Singapura, Brunei, dan Kemboja, serta lebih daripada 480 kedai Pizza Hut di Malaysia dan Singapura.

 

JCorp bekerjasama dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan firma ekuiti swasta CVC Capital Partners Ltd untuk menswastakan QSR Brands dan anak syarikatnya KFC Malaysia pada Februari 2013 dalam perjanjian RM5.2 bilion, yang mana KWSP dan CVC membentuk Melati Asia Holdings Ltd dengan 51% dan 49% kepentingan, masing-masing.

 

Baki 44.05% dalam QSR Brands dipegang oleh Melati Asia Holdings. - DagangNews.com