Prospek lebih baik Bursa Malaysia pada 2024 akan pupuk persekitaran kondusif untuk IPO, terutama PKS | DagangNews Skip to main content

Prospek lebih baik Bursa Malaysia pada 2024 akan pupuk persekitaran kondusif untuk IPO, terutama PKS

KUALA LUMPUR 17 April - Prospek yang lebih baik untuk Bursa Malaysia pada 2024 akan memupuk persekitaran yang lebih kondusif untuk tawaran awam permulaan (IPO) tahun ini, terutamanya daripada kalangan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

 

Ketua penyelidikan dan penasihat kekayaan dan pengurus portfolio dilantik di UOB Kay Hian Wealth Advisors, Mohd Sedek Jantan berkata indeks barometer dijangka menunjukkan prestasi positif tahun ini, mengunjurkan indeks itu mencapai 1,605 mata.

 

Beliau berkata pasaran saham Malaysia menunjukkan trajektori positif pada suku pertama 2024 dengan indeks FBM KLCI berakhir pada 1,536.07, meningkat 5.60 peratus.

 

Trend menaik dikekalkan sepanjang suku tersebut, dengan indeks mencapai kemuncaknya pada 1,558, disokong oleh ekonomi domestik yang berdaya tahan dan pelaksanaan dasar yang berkesan.

 

Faktor utama lain yang mendorong pertumbuhan ini termasuk penilaian yang menarik, hasil dividen yang tinggi dan penyusutan nilai ringgit, yang menarik pelaburan tambahan.

 

 

Mohd Sedek Jantan
                Mohd Sedek Jantan

 

 

"Korelasi antara tawaran awam permulaan (IPO) dan indeks pasaran boleh menjadi rumit. Umumnya, indeks pasaran positif, menunjukkan keyakinan pelabur dan kesihatan ekonomi, boleh memupuk persekitaran yang kondusif untuk IPO," katanya kepada Bernama.

 

Beliau berkata memandangkan jangkaan pasaran terhadap pemotongan kadar yang akan datang, trajektori menaik berkemungkinan akan berterusan.

 

"Saham kecil dan pertengahan mungkin berfungsi sebagai penunjuk pertumbuhan atau nilai.

 

"Bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa prestasi IPO dipengaruhi bukan sahaja oleh keadaan pasaran yang lebih luas tetapi juga oleh prospek syarikat individu dan faktor makroekonomi pada masa IPO."

 

Oleh itu, Sedek berkata syarikat yang ingin melakukan IPO mesti bersedia untuk menavigasi melalui tingkap pasaran sementara dan potensi perubahan dalam penilaian, sambil menambah bahawa prestasi selepas penyenaraian akan menjadi pengukur penting kejayaan.

 

Mohd Sedek berkata walaupun pasaran lemah pada suku pertama, Malaysia dan Indonesia kekal sebagai destinasi utama bagi penerbit IPO di rantau ini. Sembilan IPO disenaraikan di Bursa Malaysia, terdiri daripada lapan di Pasaran ACE dan Prolintas Infra Business Trust di Pasaran Utama.

 

Secara keseluruhan, rantau Asean menyaksikan 38 IPO, mengumpul AS$1.0 bilion. Ini menandakan penurunan sebanyak 27 peratus dalam bilangan IPO dan kejatuhan 31 peratus dalam hasil.

 

Beliau juga menganggap bahawa langkah untuk mempercepatkan kepada tiga bulan bagi permohonan baharu yang diterima mulai 1 Mac untuk Pasaran Utama dan Pasaran ACE menunjukkan inisiatif strategik untuk memudahkan dan mempercepatkan proses penyenaraian, yang akan memberi kesan positif dalam pelbagai bidang.

 

"Perkembangan ini ditetapkan untuk merangsang aktiviti pasaran, memupuk keyakinan pelabur yang meningkat terhadap kekuatan rangka kerja kawal selia dan ketelusan pasaran kami.

 

"Selain itu, proses kelulusan yang dipercepatkan dapat membantu meningkatkan pertumbuhan ekonomi dengan memudahkan syarikat mengakses modal dengan cepat," katanya.

 

Ini seterusnya membolehkan mereka meneruskan projek pembesaran, menggalakkan inovasi dan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan.

 

"Inisiatif ini meletakkan Malaysia secara kompetitif, berpotensi menjadikannya pilihan pilihan bagi syarikat yang mempertimbangkan penyenaraian awam di rantau ini.

 

"Pemudahan kelulusan IPO mewujudkan persekitaran pasaran modal yang lebih dinamik dan fleksibel yang menggalakkan peruntukan modal yang berkesan dan membuat keputusan pelaburan," tambahnya.

 

Pada 2023, terbitan IPO meningkat kepada RM3.6 bilion daripada RM3.5 bilion pada 2022 melalui penyenaraian 32 syarikat. Penanda aras FBM KLCI merosot sebanyak 2.7 peratus tahun lepas, berakhir pada 1,454,66. - DagangNews.com