Penampilan sulung di Pasaran Utama Bursa Malaysia, saham Senheng 90 sen, 17 sen di bawah harga IPO | DagangNews Skip to main content

Penampilan sulung di Pasaran Utama Bursa Malaysia, saham Senheng 90 sen, 17 sen di bawah harga IPO

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 25 Jan - Peruncit elektrik dan elektronik pengguna Senheng New Retail Bhd membuat penampilan sulungnya di Pasaran Utama Bursa Malaysia hari ini pada harga 90 sen sesaham, mewakili diskaun 17 sen atau 15.88% daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) RM1.07. 

 

IPO yang mengumpul RM267.5 juta itu melibatkan terbitan awam 250 juta saham baharu dan tawaran jualan 139.5 juta saham sedia ada pada harga terbitan RM1.07 sesaham.

 

Senheng ialah peruncit rangkaian elektrik dan elektronik pengguna terbesar di Malaysia dengan rangkaian 105 kedai fizikal beroperasi di bawah empat konsep kedai berbeza, iaitu Grand Senheng Elite, Grand Senheng, Senheng dan senQ,  yang terletak di seluruh Malaysia dan platform dalam talian, sambil membawa kira-kira 10,000 unit penyimpanan stok daripada lebih 280 jenama berbeza, menurut prospektusnya.

 

Dalam satu kenyataan berasingan, Pengerusi Eksekutif Senheng Lim Kim Heng berkata, sebagai peruncit elektronik pengguna terbesar di Malaysia, peruncit itu telah melengkapkan kediaman Malaysia dengan elektronik rumah terkini, peralatan elektrik dan gajet digital merentas banyak generasi. 

 

Tambahnya, IPO itu mengambil komitmen kumpulan untuk memberi perkhidmatan lebih kepada rakyat Malaysia dengan menawarkan lebih banyak variasi produk kepada pelanggannya, terutamanya dalam penjagaan rumah dan peribadi. 

 

“Sebagai contoh, kami menjual hampir RM2 juta produk 'in-house' kami, Delighto, dalam tempoh lima bulan selepas pelancarannya yang menunjukkan penerimaan pasaran yang kukuh.

 

“Ini memberikan kami keyakinan untuk mengembangkan perniagaan pengedaran jenama kami dengan melabur RM22 juta daripada hasil IPO kami dalam tempoh tiga tahun dari penyenaraian kami.

 

“Kami terus mengenal pasti jenama peralatan dapur, peralatan penjagaan diri dan kecantikan yang sesuai, elektrik rumah dan produk Internet of things (IoT) untuk memberi pilihan yang lebih luas kepada pengguna Malaysia dan seterusnya meningkatkan taraf hidup rakyat,” kata Lim.

 

Pada sidang media maya selepas majlis penyenaraian pada Selasa, beliau juga berkata bahawa rancangan Senheng untuk meraih 30% lagi bahagian pasaran tidak terlalu sukar untuk dicapai selepas IPO kerana ia telah menyaksikan pertumbuhan dua angka sebelum pandemik COVID-19. 

 

“Jika anda melihat persekitaran perniagaan global, nampaknya masa kami tidak begitu tepat dan, sudah tentu, kami tidak boleh menuntut penilaian premium. 

 

“Tetapi asas perniagaan kami berada di landasan yang betul. Kami akan mengumumkan keputusan suku keempat kami bulan depan dan kami berharap pelabur kami akan gembira.

 

"Tumpuan kami untuk dua hingga tiga tahun akan datang akan kekal pada peningkatan hasil, keuntungan bersih dan pulangan pelaburan untuk pelabur kami,” jawab Lim apabila ditanya sama ada masa IPO adalah optimum.

 

Beliau menambah bahawa Senheng tidak mempunyai rancangan untuk berkembang ke luar negara sebaliknya merancang untuk memberi tumpuan secara eksklusif di Malaysia dengan menjadi "juara wilayah" dalam jarak lima kilometer dari cawangannya.  -DagangNews.com