Maxis sasar labur RM813 juta tingkatkan kapasiti rangkaian mudah alih, tambah baik pendigitalan | DagangNews Skip to main content

Maxis sasar labur RM813 juta tingkatkan kapasiti rangkaian mudah alih, tambah baik pendigitalan

KUALA LUMPUR 17 April - Maxis Bhd menyasarkan pelaburan RM813 juta yang akan meningkatkan kapasiti rangkaian mudah alihnya, mengembangkan jejak gentian ke premisnya, dan menambah baik pendigitalan di seluruh syarikat.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Maxis Goh Seow Eng berkata pada penghujung 2023, Maxis mempunyai lebih 11,000 tapak LTE di Malaysia meliputi 95 peratus penduduk dan menghubungkan 181,000 premis tambahan dengan infrastruktur gentiannya.

 

Beliau berkata syarikat itu sentiasa mengutamakan pengalaman pelanggan kerana ia merupakan pembeza utama dalam pasaran yang sangat kompetitif.

 

"Kami terus merekodkan skor promoter bersih titik sentuh yang tinggi iaitu +68, terima kasih kepada kesetiaan pelanggan kami dan kepuasan mereka terhadap produk dan perkhidmatan kami," katanya dalam laporan tahunan Maxis 2023, Bernama melaporkan.

 

Goh Seow Eng
                          Goh Seow Eng

 

 

Goh berkata Maxis telah menambah baik ciri Maxis dan Aplikasi Hotlinknya seperti peningkatan pelan, pembelian peranti, pas perayauan dan tambah nilai kredit untuk diselesaikan dengan sesedikit klik yang mungkin.

 

Ia juga akan memberi tumpuan kepada pendigitalan interaksi pelanggan untuk memastikan perkhidmatan yang lebih pantas, lebih mudah diakses dan boleh dipercayai dan yakin Maxis akan mengukuhkan kedudukannya sebagai syarikat telekomunikasi bersepadu terkemuka di Malaysia.

 

Syarikat itu akan menumpukan pada mengembangkan perniagaan terasnya -- mudah alih, gentian dan perusahaan -- sambil menyampaikan kecemerlangan operasi.

 

"Matlamat jangka panjang kami kekal kukuh pada pertumbuhan perniagaan yang mampan dan boleh diramal.

 

“Walaupun persaingan semakin sengit dan landskap kawal selia yang sentiasa berubah, kami yakin ketangkasan dan tindak balas pantas kami membolehkan kami merebut peluang yang mungkin timbul daripada perkembangan ini,” tambahnya.

 

Keuntungan bersih Maxis bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023 (FY2023) turun kepada RM993 juta daripada RM1.15 bilion pada FY2022.

 

Walau bagaimanapun, hasil meningkat kepada RM10.18 bilion daripada RM9.79 bilion setahun lalu, dengan jumlah hasil meningkat empat peratus manakala pendapatan perkhidmatan asas, tidak termasuk perkhidmatan suara borong margin rendah yang ditamatkan pada suku keempat 2022 (Q4 2022), meningkat 4.2 peratus tahun ke tahun. - DagangNews.com