Kerajaan Sarawak hanya tunggu kelulusan BNM bagi sempurnakan transaksi kuasai Affin Bank | DagangNews Skip to main content

Kerajaan Sarawak hanya tunggu kelulusan BNM bagi sempurnakan transaksi kuasai Affin Bank

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Mei — Kerajaan Sarawak masih menunggu kelulusan daripada Bank Negara Malaysia (BNM) untuk memperoleh pegangan majoriti dalam Affin Bank Malaysia, kata Premier Tan Sri Abang Johari Openg hari ini.

 

Beliau berkata syarat pengambilalihan telah dimuktamadkan antara kerajaan negeri dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

 

“Hanya menunggu secara rasmi kelulusan daripada BNM. Itu sahaja. Prosesnya sudah selesai,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan Hari Raya Aidilfitri anjuran Sarawak Energy Berhad (SEB) di sini.

 

 

"Pastinya, apabila kita telah memperoleh pada kadar maksimum 32 peratus seperti yang dibenarkan oleh BNM, akan ada perubahan," katanya.

 

 

Tan Sri Abang Johari Openg
Tan Sri Abang Johari Openg

 

 

Beliau menambah saham kerajaan negeri dalam Affin Bank akan diletakkan di bawah Sarawak Incorporated.

 

Pada 17 Januari, perdana menteri mengesahkan bahawa kerajaan negeri hampir memperoleh pegangan tambahan dalam Affin Bank daripada LTAT, sambil menambah bahawa pengambilalihan itu akan melebihi 20 peratus.

 

Beliau berkata keputusan untuk mengambil alih sebuah bank komersial dibuat selepas permohonan kerajaan negeri untuk menubuhkan bank digital tidak diluluskan oleh pihak berkuasa persekutuan.

 

 

ltat

 

 

Pada masa ini, Sarawak mempunyai 4.95 peratus kepentingan dalam bank itu.

 

Kerajaan negeri membeli 112.56 juta saham itu pada pertengahan April tahun lalu pada harga RM1.97 sesaham atau RM221.74 juta secara keseluruhan. - DagangNews.com