Dekan Universiti UCSI, Prof Dr Ooi Keng Boon tersenarai sebagai penyelidik paling banyak dirujuk di dunia | DagangNews Skip to main content

Dekan Universiti UCSI, Prof Dr Ooi Keng Boon tersenarai sebagai penyelidik paling banyak dirujuk di dunia

Prof Dr Ooi Keng Boon
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 29 Nov - Dekan Pusat Pengajian Perniagaan Siswazah Universiti UCSI, Prof Dr Ooi Keng Boon tersenarai dalam Senarai Ahli Penyelidik Terkenal Clarivate 2023 yang mengiktiraf 0.1% teratas saintis paling banyak dirujuk di dunia.

 

Ooi disenaraikan untuk kali pertama, menyertai kumpulan eksklusif penyelidik yang memperoleh pengiktirafan tersebut.

 

Hanya 11 penyelidik dari universiti dan institut penyelidikan Malaysia yang disenaraikan dalam senarai tersebut pada 2023, yang mana sejumlah 6,849 pemimpin pemikiran diiktiraf di seluruh dunia.

 

Ooi berkata, beliau berasa dihormati kerana diiktiraf komuniti saintifik global.

 

"Saya gembira disenaraikan untuk kali pertama. Capaian ini menangkap kepentingan kerja saya selama bertahun-tahun, dan saya gembira usaha saya memberi faedah kepada orang lain.

 

"Penyelidikan yang signifikan memerlukan usaha yang sangat besar dan memakan masa. Saya tidak dapat melakukannya sendiri dan saya ingin berterima kasih kepada keluarga saya, UCSI, dan rakan sepenulis saya atas sokongan mereka," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Sebagai penyelidik tegar, Ooi memiliki H-indeks Google sebanyak 85, H-indeks Scopus sebanyak 69, dan H-indeks Web of Science sebanyak 59.

 

Beliau mengarahkan hala tuju penyelidikan di Pusat Pengajian Perniagaan Siswazah UCSI, dan minatnya dalam penyelidikan telah mempengaruhi rakan sekerja, yang mana tiga di antaranya menyertai Ooi dalam Senarai Saintis Teratas Dunia 2% yang baru diterbitkan Stanford.

 

Menurut Clarivate, penyelidik terkenal sangat dirujuk 1 dalam 1,000, dicirikan oleh klasifikasi teratas 0.1%.

 

Untuk layak, setiap penyelidik harus menjadi pengarang bagi beberapa kertas yang sangat dirujuk yang menduduki tempat teratas 1% oleh rujukan dalam bidang mereka selama dekad yang lalu. 

 

Senarai itu disaring lebih lanjut menggunakan analisis kualitatif dan pendapat pakar. - DagangNews.com