Awantec catat keuntungan pada 3Q susulan lonjakan pendapatan hasil kontrak baharu | DagangNews Skip to main content

Awantec catat keuntungan pada 3Q susulan lonjakan pendapatan hasil kontrak baharu

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 8 Mei - AwanBiru Technology Bhd (Awantec) melaporkan keuntungan bersih RM2.14 juta bagi suku ketiga berakhir 31 Mac 2024 (3QFY2024), pemulihan ketara daripada kerugian bersih RM1.99 juta yang ditanggungnya setahun lalu, berikutan segmen perisian dan perkhidmatannya memperoleh kontrak utama dengan hasil yang lebih tinggi.

 

Awantec merekodkan pendapatan sesaham 0.27 sen bagi suku itu, berbanding kerugian sesaham 0.25 sen pada 3QFY2023, menurut pemfailan bursa penyedia perkhidmatan perisian itu. Hasil melonjak lebih enam kali ganda kepada RM55.77 juta daripada RM8.51 juta.

 

Untuk sembilan bulan pertama FY2024, kumpulan itu mencatatkan keuntungan bersih RM3.33 juta berbanding kerugian bersih RM6.3 juta pada 9MFY2023.

 

Peningkatan ini turut disokong oleh keuntungan yang lebih tinggi daripada segmen perisian dan perkhidmatan serta segmen bakatnya. Hasil meningkat lebih dua kali ganda kepada RM84.39 juta daripada RM34.6 juta.

 

Memandang ke hadapan, Awantec berkata segmen perisian dan perkhidmatannya telah mengukuhkan kedudukannya sebagai rakan kongsi utama dengan penyedia perkhidmatan terurus atau status MSP untuk Google Cloud di Malaysia di bawah Perjanjian Rangka Kerja Awan (CFA) kerajaan.

 

"Keuntungan suku tahunan kami yang berturut-turut membuktikan bahawa pelan transformasi kami telah berkesan dan hasilnya menunjukkan," kata pengerusi Awantec Datuk Syed Naqiz Shahabuddin dalam satu kenyataan.

 

“Kami yakin dan optimis bahawa kami akan dapat mengekalkan prestasi ini pada masa hadapan,” katanya.

 

 

Datuk Syed Naqiz Shahabuddin
           Datuk Syed Naqiz Shahabuddin

 

 

Kumpulan itu kini menghalakan usaha ke arah meningkatkan produk dan perkhidmatan dengan kerjasama rakan kongsi, katanya, untuk menyelaraskan dengan pelan transformasi digital tertumpu awan negara.

 

Usaha ini merangkumi penyediaan analitik, memudahkan migrasi awan, mengurus data besar, melaksanakan kecerdasan buatan dan memacu transformasi perniagaan melalui penyelesaian ERP untuk memupuk pertumbuhan masa depan, tambahnya.

 

Saham Awantec telah digantung sejak 26 April kerana kumpulan itu gagal menyerahkan pelan penyelarasannya kepada pengawal selia untuk kelulusan dalam tempoh masa yang ditetapkan. Saham itu kali terakhir didagangkan pada 25.5 sen, dengan permodalan pasaran RM201.42 juta.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Saham Awantec digantung mulai 26 April selepas gagal kemukakan pelan penyusunan semula

 

Awantec, yang menghadapi penyahsenaraian kerana itu, telah merayu terhadap penggantungannya, atas alasan kumpulan itu telah menunjukkan bahawa operasi perniagaannya berdaya maju, mampan dan mempunyai prospek pertumbuhan.

 

Sebelum ini dikenali sebagai Prestariang Bhd, Awantec telah diklasifikasikan sebagai penerbit tersenarai terjejas sejak Januari 2021, berikutan penamatan keahlian anak syarikat milik penuhnya Prestariang Systems Sdn Bhd dalam Rangkaian Rakan Kongsi Microsoft. - DagangNews.com