Anak Taib Mahmud, Abu Bekir muncul sebagai pemegang saham utama KNM menjelang EGM 16 Oktober 2023 | DagangNews Skip to main content

Anak Taib Mahmud, Abu Bekir muncul sebagai pemegang saham utama KNM menjelang EGM 16 Oktober 2023

Berdasarkan harga penutup saham 17 sen pada 6 Okt, Abu Bekir dianggar memperoleh pegangan itu pada kira-kira RM34. 59 juta.

KUALA LUMPUR 10 Okt - Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib, anak kepada Yang di-Pertua Negeri Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud, muncul sebagai pemegang saham besar KNM Group Bhd selepas memperoleh 203.47 juta saham atau 5.03% kepentingan dalam syarikat bermasalah kewangan yang sekarang terlibat dalam perebutan bilik lembaga pengarah.

 

Abu Bekir kini merupakan timbalan pengerusi kumpulan dan pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif bagi pengeluar simen yang berpangkalan di Sarawak Cahya Mata Sarawak Bhd (CMS).

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, KNM menyatakan Abu Bekir membeli saham itu pada 6 Oktober lalu. Kumpulan itu tidak mendedahkan harga belian, tetapi berdasarkan harga penutupnya 17 sen pada 6 Okt, Abu Bekir boleh memperoleh pegangan itu pada kira-kira RM34. 59 juta.

 

Harga saham KNM membalikkan arah aliran menaiknya pada Isnin, meningkat kepada setinggi 17.5 sen sebelum ditutup pada 14.5 sen, menilai kumpulan itu pada RM586.66 juta.

 

Pakaian kejuruteraan minyak dan gas, yang telah merugikan sejak tahun kewangan berakhir 31 Dis 2021, sedang bergelut untuk kekal beroperasi.

 

KNM akan mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) pada 16 Okt, dengan sekumpulan pemegang saham secara kolektif memegang lebih daripada 10% saham KNM yang ingin menggulingkan lembaga pengarah semasa.

 

 

KNM

 

 

Dalam makluman berasingan, KNM memaklumkan bahawa bekas naib pengerusi eksekutifnya Gan Siew Liat telah tidak lagi menjadi pemegang saham yang besar selepas beliau melupuskan 0.37% kepentingan dalam kumpulan itu.

 

Gan menjual kira-kira 8.05 juta saham tidak langsung yang dipegang melalui Aveda Assets Capital pada 5 Okt, dan tujuh juta saham lagi pada 6 Okt, pemfailan itu menunjukkan.

 

Saham tersebut berjumlah kira-kira RM2.6 juta berdasarkan harga penutup 17.5 sen pada 5 Okt dan 17 sen pada 6 Okt.

 

Berikutan itu, kepentingan ekuiti Gan dalam syarikat itu telah turun kepada kira-kira 4.92%.

 

Terdahulu, MAA Group Bhd, yang memegang 8.55% pegangan ekuiti dalam KNM, mengumumkan bahawa ia berhasrat untuk mengundi memihak dan mengekalkan pengarah KNM semasa, serta mengundi menentang cadangan pelantikan calon baharu, pada EGM 16 Okt.

 

MAA ialah perdana pengerusi KNM Tunku Datuk Yaacob Khyra, yang mana pemegang saham besar KNM baharu, jutawan Jerman Andreas Heeschen dan beberapa pemegang saham lain mahu disingkirkan.

 

Pada 5 Sept, Heeschen dengan 7.91% kepentingannya, bertindak dengan pemegang saham lain yang memegang 10.68% kepentingan dalam kumpulan itu, bercadang untuk menyingkirkan sembilan ahli lembaga pengarah semasa.

 

Kumpulan itu sedang berusaha untuk melantik Puteri Johor Tunku Kamariah Aminah Maimunah lskandariah Sultan Iskandar bagi menggantikan Yaacob, yang mempunyai 9.44% pegangan tidak langsung.

 

Selain Yaacob, kumpulan itu juga sedang berusaha untuk menyingkirkan ahli lembaga pengarah KNM yang lain terdiri daripada Tan Sri Zulhasnan Rafique, Ravindrasingham Balasingham, Yee Hong Ho, Steve Ho Soo Woon, Thulasy Suppiah, Datuk Uwe Ahrens, James Beltran dan Datuk Naresh Mohan.

 

Enam individu telah dicadangkan sebagai pengarah baharu iaitu Heeschen, bekas pengarah eksekutif KNM Flaavio Porro, bekas pengerusi Magna Prima Bhd dan Komakcorp Bhd Datuk Abd Ghani Yusof, Ketua Pegawai Eksekutif Jiankun International Bhd Edwin Silvester Das, pengarah eksekutif SMTrack Bhd Datuk Zaidi Mat Isa @ Hashim, dan pengarah eksekutif CN Asia Corp Bhd William Van Vliet II. - DagangNews.com