Carilah para ahli ARIF untuk dijadikan mentor Kewangan Islam | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 2 January 2024

CARILAH PARA AHLI ARIF UNTUK DIJADIKAN MENTOR KEWANGAN ISLAM

 

 

MINGGU minggu lepas penulis menjadi setiausaha kepada mesyuarat Persatuan Senior Kewangan Islam (ARIF).

 

Dalam mesyuarat tersebut Ketua Biro Takaful ARIF, Dato’ Syed Moheeb Syed Kamarulzaman mengesyorkan agar ahli-ahli ARIF yang berpengalaman dapat diserlahkan dalam industri untuk menjadi coach kepada rebung-rebung yang ada dalam sistem kewangan negara.

 

Pengerusi ARIF, Dato' Mohd Redza Shah Abdul Wahid serta para ahli mesyuarat amat bersetuju dengan cadangan tersebut dan tindakan untuk mempergiatkan perkara ini dirancang dan dilancarkan.

 

Penulis memetik pembentangan Dato Syed Moheeb tentang coaching ini.

 

 

iktisad
Dato’ Syed Moheeb bersama penulis.

 

 

Untuk makluman, kebimbingan (coaching) bertujuan untuk meningkatkan "daya dorongan kendiri" seseorang individu untuk bekerja dengan berkesan.

 

Manakala, tunjuk ajar (mentoring) pula adalah berkaitan menguasai kepakaran untuk membimbing dan mempengaruhi individu lain secara positif, yang membawa kepada perkembangan kerjaya pekerja dalam sesebuah organisasi.

 

Kedua-duanya mempunyai kesan positif ke atas prestasi individu yang menjadi sebab bimbingan dan tunjuk ajar dianggap sebagai bahagian penting dalam amalan pengurusan baharu.

 

Mereka "memberi inspirasi" dan "memperkasakan" pekerja, untuk mendapatkan komitmen organisasi, meningkatkan tahap produktiviti yang membawa kepada kejayaan organisasi.

 

Dalam persekitaran perniagaan yang tidak menentu, tidak menentu, kompleks dan samar-samar hari ini (VUCA - volatile, uncertain, complex and ambiguous), organisasi sentiasa dicabar untuk menyesuaikan diri dan berkembang maju dalam menghadapi perubahan pantas dan tidak dapat diramalkan.

 

Dalam konteks ini, konsep organisasi pembelajaran telah muncul sebagai komponen kritikal bukan sahaja untuk memacu pertumbuhan tetapi juga memastikan kemampanan dalam jangka panjang.

 

Organisasi pembelajaran dicirikan oleh keupayaannya untuk terus belajar, menyesuaikan diri dan berinovasi, mewujudkan budaya daya tahan dan ketangkasan.

 

Teras kepada konsep ini ialah idea untuk memupuk budaya bimbingan dan tunjuk ajar dalam organisasi, yang memainkan peranan penting dalam memacu pertumbuhan individu dan organisasi, serta dalam meletakkan organisasi sebagai peneraju pasaran.

 

 

iktisad
Para Mentor ARIF di Persidangan Antarabangsa Kewangan Islam di UTM

 

 

Persekitaran perniagaan VUCA menuntut organisasi menjadi mahir dalam menavigasi melalui gangguan (disruptions) yang berterusan, peralihan pasaran, kemajuan teknologi dan pilihan pelanggan yang dinamik. Oleh itu, model perniagaan statik tradisional tidak lagi mencukupi.

 

Sebaliknya, organisasi mesti mengamalkan pemikiran pembelajaran dan penambahbaikan berterusan. Menerima rangka kerja organisasi pembelajaran membolehkan syarikat untuk terus berada di hadapan, menjangka perubahan dan bertindak balas dengan berkesan kepada cabaran dan peluang baharu.

 

Salah satu strategi utama dalam memupuk organisasi pembelajaran ialah menerapkan budaya bimbingan dan tunjuk ajar. Program bimbingan dan tunjuk ajar menyediakan jalan untuk pemindahan pengetahuan, pembangunan kemahiran, dan penyemaian sifat kepimpinan dalam organisasi.

 

Budaya bimbingan memupuk rasa pemerkasaan individu, membolehkan pekerja mengambil pemilikan terhadap perkembangan dan pertumbuhan kerjaya mereka.

 

Melalui bimbingan, pekerja menerima bimbingan, maklum balas dan sokongan yang diperibadikan yang disesuaikan dengan keperluan dan aspirasi khusus mereka, yang akhirnya menyumbang kepada pemenuhan profesional dan kejayaan jangka panjang mereka.

 

Bimbingan menggalakkan minda pertumbuhan, menerapkan pendekatan proaktif untuk pembelajaran, penyelesaian masalah dan inovasi, yang merupakan sifat penting untuk kejayaan dalam persekitaran VUCA.

 

Begitu juga, program tunjuk ajar memainkan peranan penting dalam memindahkan pengetahuan institusi, memupuk bakat, dan memupuk pembangunan kepimpinan.

 

Pemimpin berpengalaman dan berkepakaran dalam bidang masing-masing seharusnya menjadi mentor, berkongsi pengalaman, pandangan dan amalan terbaik mereka dengan mentee, sekali gus mempercepatkan keluk pembelajaran mereka dan menyediakan mereka untuk menghadapi cabaran masa depan.

 

Hubungan bimbingan ini juga menyumbang kepada kehadiran sifat membina semangat perpaduan organisasi yang kukuh, kerana ia memudahkan pertukaran idea, nilai dan kebijaksanaan institusi merentas peringkat dan jabatan yang berbeza dalam syarikat.


 

iktisad
ARIF bergabung tangan menyebar ilmu di UTM bersama Bank Islam (Dato’ Muazzam) dan YaPEIM (Ameer Ali)

 

 

Dengan menyepadukan bimbingan dan tunjuk ajar ke dalam budaya organisasi, syarikat menetapkan peringkat untuk pertumbuhan yang mampan, inovasi dan kebolehsuaian. Inisiatif ini menyumbang kepada penciptaan persekitaran kerja yang kolaboratif dan menyokong, meningkatkan penglibatan pekerja, pengekalan dan kepuasan kerja secara keseluruhan.

 

Profesional yang telah bersara mesti lah diambil untuk menjadi mentor kepada para mentee. Kerana mentor-mentor ini adalah yang terbaik.

 

Persatuan Senior Kewangan Islam (ARIF – Association of Seniors in Islamic Finance) yang ditubuhkan pada tahun 2022 adalah sebuah persatuan yang unik dilahirkan atas kesedaran keperluan masyarakat untuk lebih tahu, lebih faham, lebih sayang kepada kewangan Islam, lantas mereka mampu mengamalkan seluruh instrumen yang ada dalam sistem kewangan Islam.

 

 

arif

 

iktisad
Ahli Jawatankuasa ARIF 2022-2024

 

 

Bermatlamatkan merakyatkan kewangan Islam, ARIF mempunyai objektif untuk menyedarkan masyarakat tentang kewangan Islam dan memastikan seluruh masyarakat menggunakan instrumen yang disediakan dalam sistem kewangan Islam.

 

Dengan itu ARIF telah menyediakan platform kepada ahli-ahli mereka untuk menyumbang tenaga, idea, pandangan serta kudrat dalam usaha matlamat merakyatkan kewngan Islam ini berjaya.

 

Ahli-ahli ARIF yang hanya terbuka atas tiket jemputan untuk menjadi ahli mempunyai kepakaran dalam semua bidang termasuklah perbankan, pasaran modal, takaful/ insurans, pengurusan harta, wakaf, fintech, undang-undang, pengurusan dan pelbagai bidang Muamalat yang lain.

 

Berbekalkan pengalaman mereka puluhan tahun dalam industri, tidak salah lagi mereka adalah mentor yang tepat untuk para mentee yang sedang berkhidmat dalam industri.

 

Selamat tahun baharu 2024 khas dari saya di kolum Iktisad, kepada semua pembaca yang disayangi. -DagangNews.com

 

 
Dr Razli Ramli merupakan Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) Universiti Teknologi Malaysia dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
utm

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags