Dua sepupu Yang di-Pertuan Agong lepaskan jawatan daripada Citaglobal Berhad | DagangNews Skip to main content

Dua sepupu Yang di-Pertuan Agong lepaskan jawatan daripada Citaglobal Berhad

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Sept - Dua ahli lembaga pengarah yang berkaitan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah meletak jawatan daripada Citaglobal Bhd, berkuat kuasa serta-merta.

 

Dalam pemakluman di Bursa Malaysia hari ini, Citaglobal mengumumkan perletakan jawatan Tengku Datuk Seri Uzir Tengku Ubaidillah dan Tengku Datuk Indera Zubir Tengku Ubaidillah sebagai ahli lembaga pengarah syarikat. Tengku Uzir dan Tengku Zubir adalah sepupu Agong.

 

Citaglobal yang sebelum ini dikenali sebagai WZ Satu Bhd berkata, kedua-dua Tengku Uzir dan Tengku Zubir meletakkan jawatan masing-masing untuk `mencari keutamaan peribadi mereka yang lain'.

 

Sebelum peletakan jawatannya, Tengku Uzir merupakan naib pengerusi Citaglobal dan dilantik ke lembaga pengarah pada 24 Okt 2013. Sementara itu, Tengku Zubir ialah pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif Citaglobal. Beliau dilantik sebagai ahli lembaga pengarah pada 25 Sept 2018.


 

Tengku Datuk Seri Uzir Tengku Ubaidillah
            Tengku Datuk Seri Uzir Tengku Ubaidillah

 


Tengku Uzir dan Tengku Zubir adalah adik beradik, dan sepupu kepada Agong, yang juga pemegang saham utama Citaglobal.

 

Sehingga Selasa, Tengku Uzir memegang 2.76% kepentingan atau 29.99 juta saham dalam syarikat itu, manakala Tengku Zubir memegang 0.19% kepentingan atau 2.07 juta saham dalam Citaglobal selepas melupuskan 700,000 saham pada harga RM164,500 pada hari yang sama.


 

Tengku Datuk Indera Zubir Tengku Ubaidillah
Tengku Datuk Indera Zubir Tengku Ubaidillah

 


Sementara itu, Agong pertama kali muncul sebagai pemegang saham besar pada September 2019. Sehingga 20 Sept, baginda memegang 12.44% atau 132.12 juta saham dalam Citaglobal, selepas memperoleh 32.1 juta saham Khamis lalu (15 Sept).

 

BACA JUGA: Yang di-Pertuan Agong kini miliki 12.4% ekuiti di dalam Citaglobal Berhad

 

Peletakan jawatan Tengku Uzir dan Tengku Zubir berlaku hanya sehari selepas Citaglobal mencapai resolusi muktamad dengan Datuk William Tan Chee Keong dan Choi Chee Ken dengan bersetuju bahawa tiada pihak akan merayu keputusan Mahkamah Tinggi dalam tuntutan mahkamah RM59.21 juta berkaitan keuntungan. jaminan.

 

Citaglobal kini diketuai oleh pengerusi eksekutif dan presidennya Tan Sri Mohamed Norza Zakaria. Perniagaan semasa kumpulan itu termasuk kejuruteraan awam, minyak dan gas, dan pembuatan.

 

Saham Citaglobal ditutup 14.63% atau tiga sen lebih tinggi pada 23.5 sen pada Selasa, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM249.5 juta. - DagangNews.com