Widad, TNB terima LOI daripada Kementerian Tenaga dan Sumber Asli bangunkan CCGT di Kapar | DagangNews Skip to main content

Widad, TNB terima LOI daripada Kementerian Tenaga dan Sumber Asli bangunkan CCGT di Kapar

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Okt - Widad Business Group Sdn. Bhd. (WBG) bersama Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah memperoleh surat hasrat (LOI) daripada Kementerian Tenaga dan Sumber Asli untuk pembangunan loji turbin gas kitaran gabungan (CCGT).

 

Projek itu yang akan dibangunkan di tanah milik TNB di Kapar, Selangor melibatkan pembangunan CCGT 2,100 megawatt dengan tarikh operasi komersial dijangka bermula pada 2031.

 

Projek itu akan dilaksanakan melalui usaha sama antara TNB dan WBG dengan TNB memegang 60% kepentingan dan WBG memegang 40% kepentingan.

 

Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Widad, Tan Sri Muhammad Ikmal Opat Abdullah berkata, pihaknya gembira kerana WBG telah diamanahkan dengan peranan penting untuk membantu negara kita mencapai neutral karbon menjelang 2050. 

 

"Ketika dunia berlumba-lumba ke arah mengurangkan pelepasan karbon, usaha berterusan kerajaan Malaysia untuk menangani isu perubahan iklim, termasuk dalam bidang penjanaan tenaga bersih, harus dipuji dan WBG berhasrat untuk melengkapkan usaha untuk jangka panjang.

 

"Projek ini, yang merupakan usaha pertama kami dalam pembangunan CCGT, akan menjadi batu loncatan utama sambil kami mengembangkan lagi jejak kami dalam tenaga boleh diperbaharui. 

 

widad
Tan Sri Muhammad Ikmal Opat Abdullah 

 

"WBG berusaha untuk membina pengetahuan teknikal yang diperoleh daripada projek ini, bersama TNB, untuk melaksanakan lebih banyak projek seumpama itu pada masa hadapan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

WBG merupakan konglomerat anugerah dengan kepentingan perniagaan yang pelbagai, iaitu dalam Pengurusan Fasiliti Bersepadu, Pembinaan, Hospitaliti, Teknologi Pertahanan, Pendidikan, Media, IT dan Teknologi.

 

Diperbadankan pada tahun 2002 WBG merupakan syarikat yang memenangi anugerah dan dipercayai yang memenuhi keperluan yang semakin meningkat untuk entiti berkemampuan untuk berkhidmat kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia yang pesat.

 

Pada FY21, WBG mencapai RM152.9 juta dalam keuntungan selepas cukai dengan RM4.1 bilion jumlah aset dan RM3.4 bilion jumlah ekuiti. - DagangNews.com