Pernas peroleh ringkasan penghakiman berkaitan tuntutan RM46 juta ke atas pemilik Serba Dinamik | DagangNews Skip to main content

Pernas peroleh ringkasan penghakiman berkaitan tuntutan RM46 juta ke atas pemilik Serba Dinamik

KUALA LUMPUR 7 Feb - Perbadanan Nasional Bhd (Pernas) milik Menteri Kewangan Inc (MOF Inc) hari ini memperoleh ringkasan penghakiman daripada Mahkamah Tinggi terhadap tuntutan RM46 juta ke atas pengarah urusan kumpulan Serba Dinamik Holdings Bhd Datuk Dr Mohd Abdul Karim Abdullah dan dua bekas eksekutif kanan anak syarikat Serba Dinamik.

 

Ringkasan penghakiman itu diberikan oleh hakim Ong Chee Kwan, yang turut membenarkan Pernas membatalkan tuntutan balas Mohd Abdul Karim.

 

Ringkasan penghakiman ialah di mana plaintif yang memfailkan saman boleh mendapatkan penghakiman atau keputusan tanpa melalui perbicaraan.

 

Dua lagi bekas eksekutif ialah Rosland Othman dan Rosli Hamat.

 

Rosland sebelum ini merupakan naib presiden kanan (projek khas) di bawah Serba Dinamik Group Bhd (SDGB), manakala Rosli ialah naib presiden kanan (pelaburan) Serba Dinamik International Ltd (SDIL). Rosland dan Rosli adalah dua defendan pertama manakala Mohd Abdul Karim dinamakan sebagai defendan ketiga.

 

Kedua-dua SDGB dan SDIL adalah anak syarikat Serba Dinamik.


 

Datuk Dr Mohd Abdul Karim Abdullah
                                 Datuk Dr Mohd Abdul Karim Abdullah

 


Ketika dihubungi, peguam Pernas, Wafiy Azman mengesahkan keputusan itu kepada The Edge pada Selasa.

 

“Ya, mahkamah membenarkan permohonan penghakiman ringkas Pernas dan membenarkan penghakiman berjumlah kira-kira RM46 juta dimasukkan terhadap Rosland, Rosli dan Datuk Karim.

 

"Mahkamah juga membenarkan Pernas membatalkan tuntutan balas Datuk Karim," Wafiy mengesahkan.

 

Rosland dan Rosli diwakili peguam Saiful Hadi manakala Frank Wong dan Habizan Rahman diwakili peguam Mohd Abdul Karim.

 

Syarikat itu memfailkan pernyataan tuntutannya pada April tahun lepas berhubung perjanjian pelaburan dan perjanjian opsyen jual yang dimeterainya dengan Rosland dan Rosli pada 24 Jan 2018, di mana Pernas bersetuju untuk membeli 13.5 juta saham Serba Dinamik. Harga belian tidak dinyatakan.

 

Di bawah perjanjian itu, kedua-dua pihak bersetuju bahawa sekiranya saham Serba Dinamik jatuh di bawah RM3 sesaham, Rosland dan Rosli akan membayar Pernas perbezaan antara RM3 dan harga saham sebenar ia jatuh, dalam tempoh tujuh hari selepas notis daripada Pernas.

 

Pernas juga menandatangani perjanjian opsyen jual dengan kedua-dua mereka, yang memberikan Pernas hak untuk menjual saham yang dibeli daripada kedua-dua mereka pada harga opsyen yang dipersetujui yang akan mengambil kira kos pelaburan Pernas, pada kadar faedah 12% setahun.

 

Rosland dan Rosli, menurut pernyataan tuntutan, kemudian menandatangani perjanjian opsyen tambahan pada 27 Jun 2019, yang menetapkan bahawa jika kedua-duanya gagal membeli saham Serba Dinamik yang dimiliki oleh Pernas perlu Pernas melaksanakan opsyen jualnya, maka Mohd Abdul Karim akan diperlukan untuk melengkapkan pemerolehan.

 

Pernas mendakwa Mohd Abdul Karim bersedia untuk menyerap kerugian yang boleh dialami oleh Pernas sekiranya harga saham Serba Dinamik jatuh di bawah RM3.

 

Apabila saham Serba Dinamik jatuh pada 2021, Pernas mula membuat tuntutan daripada kedua-dua mereka, tetapi mereka gagal membayar, dan syarikat itu melaksanakan opsyen jualnya untuk menjual saham Serba Dinamiknya kepada kedua-dua mereka pada harga RM46.44 juta. Tetapi baik Rosland mahupun Rosli tidak dapat memenuhi perjanjian itu.

 

Ini menyebabkan Pernas mengeluarkan notis kepada Mohd Abdul Karim untuk membeli saham itu, tetapi dia juga gagal memenuhi jaminan itu, mengakibatkan saman itu.

 

Pada masa yang sama, ketiga-tiga mereka memfailkan pembelaan mereka di mana mereka mendakwa Pernas cuai kerana tidak mengambil tindakan awal untuk mengurangkan kerugiannya.

 

Mohd Abdul Karim juga memfailkan tuntutan balas terhadap Pernas.

 

Pernas kemudian memfailkan permohonan pada 1 Ogos untuk membatalkan tuntutan balas itu. - DagangNews.com