NanoMalaysia, MRC jalin kerjasama untuk pengkomersilan harta intelek | DagangNews Skip to main content

NanoMalaysia, MRC jalin kerjasama untuk pengkomersilan harta intelek

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 8 Dis - NanoMalaysia Berhad (NMB) memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan Majlis Getah Malaysia (MRC) untuk pengkomersilan harta intelek (IP) serta produk yang dibangunkan syarikat tempatan berkaitan dengan industri getah.

 

Ia juga bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk komoditi itu di bawah Pelan Tindakan Graphene Kebangsaan 2020 (NGAP 2020).

 

Pembangunan dan pengkomersilan getah dan komoditi lain selaras dengan Dasar Pertanian Negara (DAKN) 2021-2030 dan Dasar dan Strategi Nanoteknologi Kebangsaan (DSNN) 2021-2030.

 

Ketua Pegawai Eksekutif NanoMalaysia, Dr Rezal Khairi Ahmad berkata, industri getah Malaysia melalui pelbagai kitaran kepentingan di bawah rancangan pembangunan ekonomi negara yang bertujuan untuk menyuntik nilai lebih tinggi ke dalam komoditi tersebut. 

 

Beliau berkata, perkongsian MRC-NMB menyediakan platform untuk mengagregatkan harta intelek inovasi getah dibangunkan di bawah NGAP 2020 dan kini diteruskan melalui program 'Graphenovation' mereka di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMKe-12). 

 

"Pakatan akan merealisasikan lagi unjuran hasil negara berbilion ringgit dengan bekerjasama dengan perusahaan tempatan melalui Model Venture Builder NanoMalaysia," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Menurut Rezal, pengaktifan kedua-dua rantaian bekalan dan nilai bahan mentah kepada produk teknologi nano dipertingkatkan bernilai tinggi boleh dirancang dan dilaksanakan melalui model pelaburan Venture Builder NanoMalaysia unik untuk menangani saiz pasaran global bahan getah tambahan lebih daripada AS$42 bilion.

 

 

nano
                                                Dr Rezal Khairi Ahmad

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif MRC, Nor Hizwan Ahmad berkata, perkongsian dengan NanoMalaysia akan meningkatkan industri getah Malaysia dengan menggalakkan inovasi teknologi dan penciptaan baharu bernilai tinggi yang akan merangsang lagi permintaan produk getah.

 

Permintaan pasaran Malaysia untuk produk getah dijangka berkembang dengan perkara berikutan pengumuman RMKe-12. 

 

Dengan MoU ini, NanoMalaysia merancang mengkomersialkan lebih banyak IP bersama MRC melalui dana pelaburan dan menghubungkan bekalan susu getah daripada pekebun kecil dengan  mencapai hasil menang-menang dalam ekosistem 'quadruple helix' terdiri daripada kerajaan, industri, akademik dan komuniti. - DagangNews.com