Mainstreet Advisors syor pemegang saham tolak tawaran ambil alih Mulpha International kerana tidak adil, tidak munasabah | DagangNews Skip to main content

Mainstreet Advisors syor pemegang saham tolak tawaran ambil alih Mulpha International kerana tidak adil, tidak munasabah

KUALA LUMPUR 25 Okt - Perunding bebas MainStreet Advisers Sdn Bhd menasihatkan para pemegang saham Mulpha International Bhd supaya menolak tawaran pengambilalihan sukarela tanpa syarat syarikat itu oleh sekumpulan entiti secara bersama, dan menganggap harga tawaran RM2.30 sesaham sebagai "tidak adil dan tidak munasabah".

 

Dalam nota pekeliling yang difailkan dalam pemfailan Mulpha di Bursa Malaysia hari ini, MainStreet Advisers berkata berdasarkan pendekatan nilai aset bersih yang dinilai semula, harga tawaran sesaham mewakili diskaun sebanyak RM14.92 atau 86.64% daripada setiap saham Mulpha.

 

Di samping itu, perunding bebas itu mengambil maklum mengenai hasrat syarikat penawar bersama itu untuk mengekalkan status penyenaraian Mulpha di Pasaran Utama Bursa, dan mereka juga tidak berhasrat untuk menggunakan peruntukan Subseksyen 222(1) CMSA.

 

"Berdasarkan perkara di atas dan penilaian kami, kami berpendapat tawaran itu tidak adil dan tidak munasabah. Sehubungan itu, kami menasihatkan pengarah yang tidak berkepentingan untuk mengesyorkan supaya pemegang saham menolak tawaran itu.

 

"Walau bagaimanapun, keputusan yang akan dibuat berkenaan dengan tawaran itu bergantung pada selera risiko individu dan keperluan pelaburan khusus pemegang saham. Pemegang saham harus sedar bahawa mungkin terdapat turun naik berterusan dalam harga pasaran Mulpha saham," kata MainStreet Advisers.

 

Menurut pemakluman Mulpha di Bursa Malaysia, harga tawaran RM2.30 mewakili premium 10.05% untuk volum lima hari purata wajaran harga pasaran (VWAP) saham Mulpha sehingga 22 Sept sebanyak RM2.09 dan premium 9% bagi volum sebulan purata wajaran harga pasaran naik saham Mulpha kepada 22 Sept sebanyak RM2.11.

 

Bagaimanapun, bagi VWAP tiga bulan RM2.13, harga tawaran diterjemahkan kepada diskaun sebanyak 7.98%, manakala untuk VWAP enam bulan RM2.19, harga tawaran diterjemahkan kepada diskaun sebanyak 5.02%. Berbanding VWAP satu tahun saham Mulpha sehingga 22 Sept sebanyak RM2.39, harga tawaran mewakili diskaun sebanyak 3.77%.

 

Bulan lalu, Mulpha mengumumkan telah menerima tawaran pengambilalihan sukarela tanpa syarat daripada beberapa penawar bersama untuk saham syarikat yang belum dipegang oleh mereka pada harga RM2.30 sesaham.

 

Penawar bersama — Lee Ming Tee, Lee Seng Hui, Lee Seng Huang, Klang Enterprise Sdn Bhd, Sagittarius Management Sdn Bhd, Mount Glory Investments Ltd, Magic Unicorn Ltd, Mountbatten Corp dan Nautical Investments Ltd — berhasrat untuk memperoleh baki 155.53 juta saham atau 49.98% daripada jumlah saham terbitan Mulpha.

 

Mereka kini memegang 155.65 juta atau 50.02% daripada 311.18 juta saham yang diterbitkan. Berdasarkan pengiraan belakang sampul surat, harga tawaran RM2.30 sesaham menilai tawaran itu pada RM357.71 juta. - DagangNews.com