Kossan Rubber, Pantas lancar program GVC pertama Malaysia untuk bantu PKS | DagangNews Skip to main content

Kossan Rubber, Pantas lancar program GVC pertama Malaysia untuk bantu PKS

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 10 Nov - Kossan Rubber Industries Berhad (Kossan) bekerjasama dengan Pantas Software (Pantas) untuk melancarkan Program Penghijauan Rantaian Nilai (GVC) pertama Malaysia untuk membantu pembekal perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam rangkaian rantaian bekalan mereka.

 

Program ini bertujuan untuk membantu dan memberi insentif kepada pembekal PKS Kossan untuk mengukur dan mengurus pelepasan karbon mereka melalui penyelesaian perakaunan karbon yang dibangunkan oleh Pantas. 

 

Program ini, seperti yang diumumkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) sempena Hari Kewangan di COP-27, yang akan memberi manfaat kepada pembekal PKS Kossan dan menjadikan mereka layak untuk Kemudahan Peralihan Karbon Rendah (LCTF) BNM sebanyak RM2 bilion.

 

PKS yang mengambil bahagian akan dibekalkan dengan perisian perakaunan karbon yang dibangunkan oleh Pantas tanpa sebarang kos, untuk mengira pelepasan karbon mereka. 

 

BNM dan agensi berkaitan seperti Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia (MGTC) dan Jawatankuasa Bersama Jawatankuasa Kecil Perubahan Iklim 3 (JC3 SC3) Produk dan Inovasi akan menyediakan pelbagai nasihat teknikal dan diagnosis di tapak.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kossan, Tan Sri Lim Kuang Sia berkata, program GVC adalah selaras dengan komitmen progresif mereka menyampaikan produk melindungi nyawa dan menjalankan operasi dengan cara yang bertanggungjawab terutama berkaitan tindakan pengurangan iklim. 

 

"Kami percaya bahawa produk dan aktiviti operasi kami mesti mencipta nilai kepada semua pihak berkepentingan, nilai yang melindungi kehidupan dan mengekalkan sepanjang generasi. 

 

"Program GVC adalah sebahagian daripada tanggungjawab korporat Kossan untuk menggalakkan pembekal kami mengira pelepasan karbon mereka dan bersedia untuk pengenalan Mekanisme Penyesuaian Sempadan Karbon yang akan datang oleh Kesatuan Eropah," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama Pantas, Max Lee berkata, program GVC akan membantu KOSSAN dalam menguruskan pelepasan rantaian bekalannya dengan bekerjasama rapat dengan pembekalnya. 

 

"Syarikat, terutamanya PKS, menghadapi banyak cabaran dalam hal mengukur dan mengurus pelepasan karbon mereka. 

 

"Kami percaya bahawa penyelesaian perisian bersepadu, latihan yang berkaitan dan kesedaran adalah penting untuk mendapatkan PKS dalam usaha kemampanan Kossan untuk memastikan peralihan yang adil. 

 

"Pantas akan mengukur, mengagregat dan mendedahkan data iklim yang diperlukan untuk Kossan dan rakan kongsi institusi kewangan untuk memastikan kejayaan program itu," katanya. - DagangNews.com