Kenderaan lalu Pusat Pemeriksaan Tuas perlu bayar kadar tol sama sepanjang hari | DagangNews Skip to main content

Kenderaan lalu Pusat Pemeriksaan Tuas perlu bayar kadar tol sama sepanjang hari

Gambar (Facebook ICA)
oleh HUDA HASSAN

KUALA LUMPUR 16 Mac - Singapura mengumumkan perubahan bayaran tol kepada semua kenderaan kecuali motosikal yang melalui Pusat Pemeriksaan Tuas bermula hujung Mac ini. 

 

Land Transport Authority (LTA) Singapura dalam satu kenyataan memaklumkan, dengan perubahan itu, bayaran tol kepada kenderaan terlibat di laluan Tuas adalah sama sepanjang hari.

 

Pelarasan itu dibuat berikutan perubahan bayaran tol oleh kerajaan Malaysia di Plaza Tol Tanjung Kupang (LinKedua) baru-baru ini, selaras dengan dasar Singapura untuk memadankan kadar bayaran tol yang sama dengan Malaysia. 

 

Dengan perubahan yang berkuatkuasa 31 Mac ini, bayaran tol untuk kereta adalah (S$2.10), van atau kenderaan barangan ringan (S$5.60), kenderaan barangan berat (S$11.30), teksi (S$1.60) dan bas (S$2.50). 

 

Sejak Mac 2020, pemandu kereta, van atau kenderaan barangan ringan, kenderaan barangan berat, teksi dan bas dikehendaki membayar tol mengikut dua jadual masing-masing pada waktu puncak (5 pagi - 10 pagi, 3 petang - 11 malam) dan di luar waktu puncak (10 pagi hingga 3 petang, 11 malam - 5 pagi).

 

Bagaimanapun, tiada sebarang perubahan bayaran tol di Pusat Pemeriksaan Woodlands. - DagangNews.com